Rujukan untuk yang sedang berdiet

ย 

ย .
Ini ringkasan paling mudah dan simple untuk refer.
Kalau risau terlebih makan, boleh la refer kepada jadual ni.
.
Sebenarnya, badan kita menjadi gemuk bukan kerana kita makan banyak tapi kerana badan kita tak membakar kalori dengan banyak. Makan banyak tu tak salah kalau badan kita juga mampu bakar kalori dengan banyak (melebihi apa yang kita makan). Malangnya kebanyakkan kita makan banyak tapi badan tak mampu bakar kalori dengan banyak. Sebab itulah badan macam dipam-pam.
.
So, untuk memudahkan korang plan weight loss, boleh refer jadual n, ok?
.
Diana Ishak
Read more

2 isyarat badan sedang dalam proses nak kurus

ย 

ย .

2 isyarat badan korang sedang dalam proses nak kurus ๐Ÿ˜Š.
.
๐Ÿ’ง Kerap kencing.
Bila tubuh membakar lemak, proses ini akan melibatkan pembuangan toksin. Badan akan hilangkan toksin ini dan cara yang paling cepat adalah melalui air kencing. Jadi, jangan rasa penat kalau kejap-kejap terkencing. Itu menunjukkan badan sedang membakar lemak. Tak suka ke? ๐Ÿ˜†
.
๐Ÿ˜ฅ Terasa lapar (kadang-kadang sepanjang hari).
Kalau berat badan korang berlebihan dan dah terbiasa dengan makanan yang banyak, dah tentu bila badan mula nak mengecut, korang akan rasa lapar. Jangan mengalah. Ini memang proses normal kerana badan sedang aktif membakar lemak dan proses ini menggunakan tenaga yang banyak. Bila lapar, cuba makan makanan yang betul, bukan makan apa saja. Tak kisah nak makan dengan kerap, asalkan makanan yang kita makan tu seimbang dan sihat.
.
Kebanyakkan pengguna GC Plus akan kerap ke tandas untuk kencing. Jangan risau, itu tandanya your body is in a state ready to be slim ๐Ÿ˜‰.
.

Diana Ishak
Read more

Ketagihan garam

ย 

ย .

Siapa sini sangat suka makan snek? Tak boleh tak, mesti nak kena kunyah snek paling kurang pun 2 hari sekali?
Tau tak kalau korang terlampau suka mengunyah snek, itu tandanya korang sedang ketagihan garam.ย Ini punca kenapa korang ketagih garam :
.
๐Ÿ‘‰ Tabiat.
Dari kecil dah dibiasakan dengan makanan bergaram tinggi. Makanan yang dah dimasak dengan garam pun, masih lagi nak ditaburkan garam sewaktu makan.
.
๐Ÿ‘‰ Badan kurang mineral.
Banyak mineral rasa masin (calcium, sodium, magnesium, zinc), jadi kalau korang asyik terasa nak makan benda masin, maknanyan badan korang kekurangan mineral. Badan akan sentiasa ask for more salts sehinggalah keperluan mineral dalam badan dipenuhi.
.
๐Ÿ‘‰ Dehidrasi.
Sodium (garam) membantu mengekalkan air dalam badan. Bila korang alami dehidrasi, korang perlu lebih garam untuk stabilkan badan kerana garam adalah mineral yang mengalirkan elektrik dalam badan anda.
.
๐Ÿ‘‰ Ketakseimbangan hormon
Ketagihan garam boleh jadi tanda kelenjar adrenal tak berfungsi dengan baik, dan ini akan menyebabkan tekanan darah sangat rendah.
.

Diana Ishak
Read more

Nak diet dengan makan biskut saja?

ย 

ย .

Ada orang konon nak kuruskan badan dengan cepat - taknak makan nasik.
Makanan berat katanya.
Lalu, dia pilih makan biskut.
Tapi makan sampai 20 keping sehari.
Matilanakkkk 20 keping ๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚.
.
Daripada korang makan biskut sampai 20 keping sehari, baiklah korang makan sandwich ayam tapi pakai roti serat penuh (bukan roti putih).
.
Mana-mana biskut pun tinggi karbohidrat.
Dalam biskut ada lemak kanji dari tepung, ada gula dan ada lemak dari mentega. Nampak je biskut ni macam takde apa sangat padahal dalam sekeping biskut je dah ada macam-macam jenis lemak.
.
Kalau korang makan sandwich roti 100% gandum, dan ayam (sumber protein) - lebih kenyang dan lebih sihat. Tau tak, kalau kita elakkan terus dari makanan manis-manis, kita senang-senang je boleh turunkan berat sekurang-kurangnya 900g seminggu.
Itu paling sikit lah. Selalunya lebih.
.

Diana Ishak
Read more

"Takkan tak boleh makan makanan manis langsung?"

ย 

KURANGKAN.
BUKAN TAK BOLEH MAKAN TERUS.

.
Alahaiii, ramai pulak yang tanya "Takkan tak boleh makan makanan manis langsung?"
.
Bukan tak boleh.
BOLEH.
Tapi selalunya bila dah mula makan manis-manis, kita susah nak berenti. Mula-mula rasa, lepas tu makan, lepas tu tambah!
Lepas tu?
Lepas tu gems gems la jawabnya.
.
Kalau boleh elakkan terus.
Bukan apa, gula sememangnya culprit utama yang buatkan berat badan korang maintain kat BMI 30 tak turun-turun.
.
Jalan cerita dia macam ni.
Kalau badan korang tengah bakar lemak untuk hasilkan tenaga, tiba-tiba korang mentekedarah aiskrim.
Secara otomatik badan akan stop bakar lemak dan start gunakan gula (dari aiskrim) sebagai sumber tenaga.
Kalau selalu sangat makan makanan manis, badan akan berhenti terus bakar lemak dan tumpukan pada gula. Habis, bila masanya lemak dalam badan tu nak susut? Betul tak?
.
Jadi, korang pepandailah pilih. Nak continue ambik makanan manis terpulang, Jangan cakap akak tak warning. Kalau berat tak turun pastu ko marah-marah akak, siap kau!

Diana Ishak
Read more

Nak turunkan berat badan? Ini yang kamu perlu tahu.

ย .

Secara ringkasnya ini adalah basic guidelines untuk bagi korang lebih cepat turun berat.
.
Ada yang kata beria-ia tahan lapar sebab nak bagi berat tu turun lagi cepat. Penyudahnya, kepala jadi pening and muntah-muntah sebab perut kosong takde tenaga. Ahkak jugakkkk yang salah.
.
Jangan terpedaya dengan berat pada skala penimbang semata-mata. Kadang-kadang berat kat skala hanya turun 1kg sebulan, padahal kalau check berat lemak dah turun 10%! Kena ingat, misi kita nak kurangkan lemak, bukan kurangkan otot. Kalau korang berlapar, otot akan mengecut. Bila otot mengecut, tenaga jadi kurang, badan jadi lemah. No point lah badan kurus tapi kecut, muka pucat. Nak buat apa?
.
Yang penting elakkan makanan manis. Ini paling utama.
Selebihnya boleh baca dalam gambar di bawah.

.ย 

Diana Ishak
Read more

Hormon kegembiraan

Dalam GC Plus ada herba yang meransang hormon kegembiraan.
Haaaa, gitu. Apakebendanya hormon kegembiraan ni?

ย 


.


Hormon kegembiraan ini kita panggil Serotonin.
Serotonin ni sebahagian besarnya ada kat otak, usus dan platelet darah. Serotonin mengekalkan keseimbangan mood, dan kekurangan serotonin membawa kepada kemurungan/kesedihan/mood swing.
.
Kemurungan/kesedihan/tekanan perasaan semua tu adalah punca yang menyebabkan hormon lapar (Ghrelin) meningkat. Sebab tu bila kita sedih, marah, tension - kita cenderung nak makan je kejenya. Jadi, bila GC Plus meransang penghasilan serotonin, secara tak lansung ia menghalang pembentukan hormon Ghrelin.
.
Apa lagi yang serotinin ni boleh buat?
.
โœ” Kebanyakan serotonin ada dalam saluran gastrousus di mana ia mengawal fungsi usus dan pergerakan. Sebab tu siapa makan GC Plus sangat lawas ke tandas dan mengurangkan kekembungan.
.
โœ” Serotonin juga ada dalam otak. Iamemainkan peranan penting dalam keseimbanga mood.
.
โœ” Serotonin juga ada dalam platlet darah bermakna ia membantu dalam pembentukan darah beku (menghalang darah dari mengalir tak henti-henti bila luka).
.
โœ” Kalau korang makan sesuatu yang 'toksik', lebih serotonin akan dihasilkan dalam usus untuk mengusir 'toksik' dalam bentuk cirit-birit. Peningkatan tahap serotonin ini juga menyebabkan loya. Sebab tu ada pengguna GC Plus yang kerap ke tandas sebab korang banyak makan makanan yang 'toksik' iaitu lemak! Dan some pengguna GC Plus akan alami pening dan loya, ini pun disebabkan serotonin dihasilkan dengan banyak.
.
Ada yang nak try GC Plus?
Whatsapp kami sekarang 012-7728976.

ย 

Diana Ishak
Read more

Kalori masuk dan kalori keluar manusia TAK SAMA untuk semua orang.

ย 

ย .

Ramai yang nak kurus, tapi taknak bertindak.
Suka sangat bertangguh.
Dan, ada juga yang dah mulakan program diet tapi belum sampai seminggu dah sabotaj diri sendiri.
Tiba-tiba rasa demotivated hanya kerana tak nampak penurunan ketara pada penimbang.

Hello, adik-adik. Ni akak nak bagitau sikit.

Walaupun korang makan makanan yang sihat pada kebanyakan masa, kalau tak kena caranya pun berat susah nak turun juga.
Mungkin korang makan makanan yang betul, tapi dalam kombinasi salah.
Atau korang makan kombinasi makanan yang betul, tetapi tak makan pada masa yang betul.
Banyak faktor yang mempengaruhi turun naik berat badan.
Jadi, jangan sabotaj diri sendiri. Siapa yang lebih layak memotivasikan diri kita melainkan diri kita sendiri?

Sebelum akak ajar korang macamana nak makan dengan betul supaya metabolisme aktif, akak nak bagitau dulu yang kalori masuk dan kalori keluar manusia TAK SAMA untuk semua orang. 2 orang yang sama umur, jantina yang sama, dan melakukan jumlah senaman yang sama - sorang boleh makan apa saja dan masih boleh turunkan berat badan. Yang sorang lagi terpaksa bergantung kepada jisim otot (otot yang lebih, metabolisme yang lebih tinggi). Maknanya dia kena pilih makanan yang sesuai supaya berat badan dia turun.
Maksudnya kat sini, hasil tak sama setiap orang.
Yang penting - ada penurunan. Cepat dan lambat bukan matlamat. Matlamatnya, mesti turun berat.

Cara nak naikkan metabolisme supaya lebih cepat turun berat :

๐Ÿ˜Ž Tak cukup makan pada siang hari akan melambatkan metabolisme dengan dua cara. Pertama, badan korang berpendapat bahawa korang sedang berada dalam kedaan kebuluran, jadi badan akan stop bakar kalori supaya korang kekal "hidup". Kedua, korang ambik kalori terlalu rendah menyebabkan badan perlahankan pembakaran kalori sebagai persediaan supaya tak kebuluran.

๐Ÿ˜Ž Minum air adalah salah satu cara paling mudah untuk melajukan pembakaran lemak. Walaupun korang makan makanan yang sempurna, tapi badan tak cukup air, korang tetap susah nak turunkan berat sebab bila badan alami dehidrasi ia tak boleh bakar lemak. Seram, kan?

๐Ÿ˜Ž Gula dan karbohidrat mempunyai keupayaan unik untuk menghentikan penurunan berat badan. Cuba fikir, badan sedang bakar lemak, tiba-tiba korang minum teh ais. Serta-merta badan akan gunakan gula sebagai tenaga dan segera stop bakar lemak. Tak ke seram tu. Ini lagi seram, kan?

Sekian, cerita "hantu".
Seram.

Diana Ishak
Read more

Kaedah termudah merawat haid yang tak teratur

ย 

ย .

Berikut adalah kaedah yang terbukti untuk merawat HAID YANG TAK TERATUR. Juga, anda akan berasa cergas sepanjang hari selepas mengikuti rawatan ini :

๐Ÿ’ฆ Minum kira-kira 160ml air sebanyak 4 kali selepas bangun dari tidur. Boleh selang-selang selepas memberus gigi, selepas mandi, selepas solat Subuh (kalau tak boleh minum sekaligus 640ml).

๐Ÿ’ฆ Jangan makan apa-apa untuk 45 minit selepas minum air tadi.

๐Ÿ’ฆ Minum air sekurang-kurangnya 30 minit sebelum makan, tetapi tidak dalam tempoh dua jam selepas selepas sarapan pagi, makan tengah hari dan makan malam.

๐Ÿ’ฆ Jika anda tak boleh minum empat gelas air selepas bangun dari tidur tadi, maka boleh bermula dengan hanya satu gelas saja. Secara beransur-ansur boleh tingkatkan pengambilan air sehingga 640 ml.

ย 

Diana Ishak
Read more

Perkara-perkara luar biasa yang akan berlaku kalau anda minum air selepas bangun dari tidur

ย 

ย .

70% daripada badan terdiri daripada air, jadi penting untuk memastikan air sentiasa โ€˜ditambahโ€™ ke dalam badan untuk membolehkan badan berfungsi dengan betul. Apabila air dalam badan kurang, ia mengundang pelbagai kesan negatif terhadap kesihatan jangka pendek dan jangka panjang. Dehidrasi untuk jangka masa yang panjang boleh membawa kepada :

โ— reumatoid artritis
โ— migrain
โ— angina (sakit dada)
โ— pencernaan yang terganggu
โ— tekanan darah tinggi
โ— obesiti
โ— buasir
โ— batuk kering
โ— batu karang
โ— resdung.

Apabila anda minum air ๐Ÿšฐ dengan perut kosong selepas bangun dari tidur, 8โƒฃ perkara luar biasa ini akan berlaku.

โœ” Membantu membersihkan badan daripada toksin.
Bila minum air, ia secara semula jadi menggesa pergerakan usus.

โœ” Meningkatkan metabolisme.
Sesuai untuk orang yang sedang dalam misi untuk menguruskan badan kerana minum air pada waktu perut kosong boleh meningkatkan kadar metabolisme sekurang-kurangnya 24%.

โœ” Memperbaiki penghadaman.
Bila minum air pada waktu pagi semasa perut kosong, badan akan melepaskan semua toksin dan meningkatkan sistem pencernaan anda. Anda akan merasa kurang lapar dan keinginan anda terhadap makanan akan berkurangan.

โœ” Melegakan heartburn dan senak.
Senak disebabkan oleh peningkatan asid dalam perut. Apabila minum air dengan perut kosong, asid ini ditolak ke bawah dan dicairkan, menyelesaikan masalah tersebut.

โœ” Mencantikkan kulit.
Dehidrasi menyebabkan kedutan pramatang terbentuk.

โœ” Mencegah renal stone dan jangkitan pundi.
Minum air pada waktu perut kosong mencairkan asid yang menyebabkan batu dalam buah pinggang.
.

Diana Ishak
Read more

Apa itu WEIGHT LOSS PLATEAU?

ย 

ย .

Hanya kerana penurunan berat badan terhenti (plateau), jangan give up apetah lagi patah balik pada tabiat lama. Jangan frust.
Ni perkara biasa dalam semua proses nak turunkan berat.

Apa itu WEIGHT LOSS PLATEAU?
Plateau adalah keadaan di mana berat badan tiba-tiba stop untuk beberapa hari atau mungkin beberapa minggu. Ini perkara biasa sebenarnya. Ramai yang kecewa bila berat badan tak berganjak walaupun mereka kawal makan dan bersenam secara rutin.

Minggu-minggu pertama penurunan berat yang ketara adalah perkara biasa. Ia mudah berlaku kerana apabila kalori dikurangkan, badan mendapat tenaga dari glikogen, sejenis karbohidrat yang terdapat di dalam otot dan hati. Glikogen sebahagian besarnya daripada air, jadi apabila glikogen dibakar untuk tenaga, ia mengeluarkan air, menyebabkan penurunan berat badan yang kebanyakannya air. Sebab itu pada awal-awal program diet, berat badan nampak turun dengan cepat.

Apabila berat dah capai plateau, bermakna anda dah hilangkan semua berat badan yang terdaya dilakukan oleh program diet yang anda sedang amalkan ini. Tanya diri, adakah berpuas hati dengan berat badan semasa atau kalau nak lebih kurus lagi, anda perlu tambah keadah lain. Antara kaedah lain untuk ditambah :

โœ” semak rekod makanan dan aktiviti. Pastikan tak longgarkan peraturan. Malah perlu lebih ketat lagi.

โœ” Kurangkan lebih banyak kalori. Kurangkan lagi 200 kalori sehari dengan syarat badan anda masih menerima sekurang-kurangnya 1200 kalori sehari. Sebab, kurang daripada 1200 kalori sehari akan buatkan anda kelaparan teruk.

โœ” Tambah waktu senaman. Kalau anda memang bersenam, panjangkan waktu. Kalau program diet sebelum ini tak melibatkan senaman, maka mulakan bersenam.

Kalau usaha di atas tetap tak berhasil, boleh jumpa dokter dan dapatkan khidmat nasihat mereka kalau-kalau mereka ada teknik yang lebih berkesan. Atau, mungkin anda perlu kaji semula matlamat berat badan anda. Mungkin matlamat yang anda mahukan adalah tak realistik untuk anda.

Diana Ishak
Read more

Makan salad belum tentu buatkan anda kurus

ย .

Siapa sini tengah berdiet tapi berat badan tak turun macam orang lain yang amalkan diet yang sama?

Sebenarnya, walaupun sedang "berdiet," kebanyakkan orang makan lebih banyak kalori daripada yang sepatutnya. Dia rasa dia makan sikit. Tapi yang sikit tu lah yang banyakkkkkk kalori.
Bila kita berdiet, diet menyebabkan obsesi terhadap makanan dan meningkatkan keinginan untuk makan macam-macam.

Berikut adalah punca kenapa berat badan susah nak turun :

ย .

1. Banyak minum minuman manis
Smoothies, kopi (dengan krim dan gula), jus buah, teh manis, dan air bikarbonat sangat menyumbang kepada pertambahan berat badan. Gula akan menyekat rasa kenyang dan menambahkan rasa lapar. Ohh scaryyyyyy.

.ย 

2. Makan depan TV
Elakkan makan sambal menonton atau semasa membaca. Kerana makan sambil menonton/membaca selalunya akan membuatkan kita makan dengan banyak tanpa kita sedar, tau-tau je eh dah habis? Tapi tak kenyang-kenyang jugak. Dan kita akan makan dan makan lagi.

.ย 

3. Makan dengan terlalu cepat.
Bukan dapat hadiah pun kalau habiskan makanan dengan cepat. Kenapa nak makan laju-laju? Kunyahlah dengan perlahan, nikmati makanan. Apabila kita makan dengan perlahan-lahan, kita dapat โ€˜detectโ€™ rasa kenyang dengan lebih awal. Ini mengelakkan kita dari menambah makanan.

ย .

4. Salad belum tentu menyihatkan
Bila berdiet, selalunya kita cenderung untuk makan salad. Sikit-sikit salad, sikit-sikit salad. Tapi, salad belum tentu lebih baik dari burger. Semuanya bergantung pada apa yang anda tambah pada salad.ย Mustard contohnya ada 490 kalori, quarter pounder pun baru 410 kalori! Hahaha.ย Maksudnya di sini, kadang-kadang kita rasa apa yang kita makan tu dah menyihatkan, tapi benda yang kecil-kecil seperti sos, ketcup, toppings - yang menjahamkan diet tanpa sedar.

.ย 

5. Jangan skip waktu makan.
Kebanyakan orang yang makan kurang daripada tiga kali waktu utama (sarapan, makan tengahari dan makan malam) biasanya akan makan lebih banyak kalori tanpa sedar.

JANGAN SKIP SARAPAN.
Ini paling utama.

Pengambilan makanan yang betul semasa sarapan akan membuatkan kita kurang berasa lapar di waktu tengahari. Kurang lapar bermakna kita akan kurang makan. Tapi mesti makan juga waktu tengahari walau hanya ratah sayur.
Pastikan pilih sarapan yang betul.
Jangan ingat bila kita ambil sebiji kuih saja untuk sarapan kita akan menjadi lebih kurus. No!
Sebiji muffin rendah lemak pun ada 400 kalori dan 5 gram lemak. Tapi, 2 biji telur dan sekeping roti bakar hanya ada 250 kalori.
Telur bagus makan waktu pagi. Ia membuatkan perut kenyang sehingga waktu makan tengah hari.

ย 

Diana Ishak
Read more
83 results
Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart