Ruam panas. Macamana nak buat ni?

.

👩Bagi ibu-ibu yang mempunyai bayi yang bermasalah ruam di bahagian pipi, dinasihatkan agar membersihkan dan mengelap bahagian muka atau pipi bayi dengan kain lembap selepas menyusu untuk mengelakkan terjadinya ruam susu atau kurap susu.

.

Ada beberapa petua tradisional di sini :

.

Ambil kelapa yang sudah diparut. Letak dalam kain dan gosokkan atau tuam pada bahagian ruam.

Ada juga yang berpendapat, air liur ibu mujarab untuk mengatasi masalah ruam susu ini. Ibu perlu jilat bahagian yang terkena ruam itu dan biarkan sehingga kering. Kemudian lap la yer air liur tu..hihi

Gunakan minyak kelapa dara, sapukan pada bahagian ruam.
Sapukan bedak sejuk atau boleh gunakan tepung ubi dan letakkan di tempat ruam.

.

Agak leceh tapi itu semua memang berkesan,tapi lagi berkesan dan mudah kalau anda cuba Cleansing Gel daripada GreenAard ni, bahan-bahan tradisional macam minyak pokok teh, minyak kelapa,aloe vera dan minyak zaitun.

Gee Abdul Rani
Read more

Khasiat kulit kayu manis untuk wajah

 .

Cleansing Bar yang gunakan 100% bahan semulajadi.
Kalau taknak guna Cleansing Bar ni pun takpe, boleh buat sendiri guna bahan-bahan ni di rumah :
.
🍃 Kulit kayu manis bantu hilangkan jerawat. Campurkan 3 sudu madu dengan 1 sudu kayu manis. Tepek pada kawasan jerawat dan biarkan semalaman. Sebagai alternatif, biarkan selama 20 minit sebelum bilas dengan air. Ulang seminggu sekali.
.
🍃 Kulit kayu manis bantu buang sel-sel kulit mati dan pulihkan kelembutan kulit. Gabungkan garam laut, minyak badam, minyak zaitun, madu dan kayu manis - jadikan scrub. Pakai seminggu sekali.
.
🍃 Buat campuran 1 sudu teh madu dan 1 sudu teh kayu manis. Sapukan lapisan nipis tepek pada kawasan jerawat. Gunakan setiap hari selama seminggu.
.
🍃 Kulit kayu manis memperbaiki aliran darah dan membawa oksigen dan darah ke permukaan kulit, dan ini menyebabkan kulit lebih segar. Campurkan beberapa titik kayu manis dengan minyak zaitun dan sapu pada seluruh muka, elakkan kawasan mata.
.
🍃 Untuk apa-apa jenis jangkitan kulit, ambil sikit serbuk kayu manis dan campurkan dengan madu dalam nisbah yang sama, jadikan pes. Tepek pada kawasan terjejas. Kayu manis juga boleh mengubati kurap dan sembuhkan luka.
.
🍃 Kulit kayu manis boleh melembutkan kulit kasar dan kering kerana sifat antioksidannya. Campurkan jus lemon, 1 sudu minyak zaitun, satu perempat cawan susu, setengah cawan air, dan 2 sudu serbuk kayu manis ke dalam besen. Rendamkan kaki selama 15 minit untuk kaki lembut dan licin.
.
Susah tak?
Kalau terasa susah takyah susah-susahkan diri.
Beli je Cleansing Bar kami ni.
Sebab dalam Cleansing Bar ni ada bahan-bahan yang disebutkan di atas. Ada kulit kayu manis, ada minyak zaitun, ada air mawar, ada aloevera, ada rumpai laut - semuanya memang untuk kulit.

Diana Ishak
Read more

Cara atasi kulit kering

 .

Kulit kering memang membawa masalah pada penampilan. Apetah lagi kalau kulit kering tu bertapuk-tapuk, bersisik, berkerak di bahagian muka.
.
Ramai yang tak tau kulit kering mesti dirawat dengan bahan semulajadi. Bahan kimia hanya akan menambahkan kekeringan kulit. Berikut adalah yang remedi terbaik untuk merawat kulit kering dan gatal pada muka dan tangan anda. Hanya perlu guna secara konsisten dan berterusan untuk dapatkan hasil yang terbaik. Klik setiap gambar untuk lihat resepinya.

 .

1. Terapi Minyak

Gosokkan sedikit minyak zaitun, kelapa atau minyak badam pada kawasan yang kering sebelum mandi. Ini akan membuatkan kulit anda kekal lembab selepas mandi dan menjadikan kulit lembut dan licin.

 .

2. Glycerin (dari minyak sayur)

Hidratkan kulit anda dengan gliserin, kerana ia membantu kulit menyerap dan mengekalkan kelembapan.

Di zaman Cleopatra, beliau mencampurkan gliserin + jus lemon + air mawar. Campuran itu disapukan ke kawasan kering (muka) dan dibiarkan semalaman.

Produk Cleansing Bar GreenAard mengandungi campuran gliserin dan air mawar.

 .

3. Minyak Zaitun dan Kuning Telur (sebagai mask)

Sifat minyak zaitun dan kuning telur membuatkan ia kombinasi yang berkesan untuk merawat kulit kering. Campur kedua-dua bahan ini berserta sedikit jus lemon atau air mawar supaya membentuk pes. Sapukan pada muka dan biarkan selama 15 minit. merawat kulit kering.

 .

4. Avocado dan Madu.

Avocado dan madu digabungkan membentuk adunan yang berkesan merawat kulit kering. Hanya campurkan avokado yang dilenyek bersama madu dalam nisbah yang sama dan sapu pada muka sebagai mask. Biarkan 15 minit. Kemudian bilas.

 .

5. Pisang dan Yogurt (mask)

Pisang juga boleh digunakan untuk merawat kulit yang kering. Hanya lecek sebiji pisang dan jadikan mask. Biarkan selama 20 minit, kemudian bilas. Sebagai alternatif, anda boleh campurkan pisang lecek ini yogurt. Ia bukan sahaja melembapkan kulit tapi juga merawat kulit yang menggelupas.

 .

6. Betik dan Avocado (mask)

Avocado berkesan untuk kulit kering. Lecek sebiji avokado dan spu pada seluruh muka atau bahagian kulit kering.

Betik pun sesuai untuk kulit kering. Lecek dan campurkan sepotong betik + 1 avokado + 1 pisang. Sapukan pada muka dan biar selama 20 minit.

 .

7. GreenAard Cleansing Bar.

Cleansing Bar ini 100% natural. Hanya bahan semulajadi saja. Bahan-bahan yang digunakan dalam sabun ini antaranya bahan-bahan yang disebutkan dalam gambar-gambar yang lepas :

🍀 air mawar
🍀 glycerin
🍀 minyak zaitun
🍀 ekstrak kayu manis
🍀 esktrak rumpai laut
🍀 aloevera
🍀 biji cranberry

 .

Diana Ishak
Read more

Kulit sensitif kerana banyak sebab.

 

 

Ramai yang berminat dengan GreenAard Cleansing bagitau yang mereka ada kulit sensitif. Persoalannya ialah, sensitif kepada apa?

Sesetengah orang mempunyai kulit nipis atau kulit bertesktur halus. Ini menjadikan kulit mereka sensitif kerana kulit halus bertindak balas dengan cepat terhadap cuaca panas dan sejuk dan sinaran matahari. Even kulit jenis ini sensitif dengan angin. Mereka yang ada masalah ini selalunya menghadapi masalah kulit sering kering dan terdedah kepada alahan.

Ada juga orang yang kulitnya hanya sensitif kepada persekitarannya contohnya suhu dan kelembapan, perubahan musim, air panas, air sejuk, sabun pencuci, wangian sintetik, bahan pewarna, bahan pengawet, dan alkohol (perfume atau skin care). Bahan-bahan ini menyebabkan kerengsaan yang membawa kepada kulit merah dan gatal.

Sorang pengguna Cleansing Bar kami yang ada kulit sensitif memberitahu masalahnya kulit sensitifnya hanya selesai setelah mencuba sabun GreenAard. Maksudnya di sini, anda sebenarnya yang harus tahu kulit anda sensitif terhadap apa. Kerana sekiranya kulit anda sensitive pada bunga mawar, dah tentu tak sesuai gunakan Cleansing Bar kami kerana sabun kami ada ekstrak air mawar.

Sabun kami adalah 100% natural. Tidak menggunakan wangian sintetik. Tak menggunakan pewarna tambahan.

 

Diana Ishak
Read more

Guna barang kat dapur je untuk pulihkan penyakit kulit.

Dermatitis atau ruam biasa pada kulit hadir dalam pelbagai bentuk, antaranya kulit menjadi kemerahan, bersisik, bertompok, kering, gatal-gatal atau sedikit lebam. Tak kiralah apa juga bentuknya, yang pasti selalunya ia gatal. Keadaan ini sangat buatkan korang tak selesadan akan membuatkan korang cepat marah dan susah nak tidur. 

Jadi, langkah awal untuk merawat penyakit kulit begini adalah memastikan dulu apakah jenis penyakit kulit yang korang hadapi, sebab ruam ada banyak jenis.

 .

Ekzema

 .

Ruam ekzema contohnya (selalunya kita tak panggil ruam, tapi ekzema saja), keadaan kulit menjadi kering, diiringi dengan tompok kemerahan. Adakalanya, ada nanah akibat dari luka menggaru. Orang kata ekzema susah nak baik. Memang betul. Sebab, ekzema ini adalah penyakit keturunan, dan selalunya bermula dari zaman kanak-kanak lagi. Kalau baik pun, ia takkan bagi terus. Sesekali ia ekzema ni akan datang semula.

Selalunya ekzema ni datang semula akibat dari alahan kepada makanan, perubahan musim (cuaca), minyak wangi, bahan pencuci dan sabun mandi. Jadi, susah nak pastikan apa yang menyebabkan ekzema. Kita perlu ambil masa untuk 'try and error', barulah kita dapat identify apa alahan kepada ekzema tersebut. Setiap penghidap ekzema mempunya alahan yang berbeza. Jadi, kalau pesakit ekzema A kata dia alah terhadap sabun, belum tentu pesakit ekzema B akan alami alahan yang sama. 

Kadang-kadang ruam akan muncul pada alahan yang tak masuk akal, seperti terlalu kerap mencuci tangan ataupun terlalu kerap mandi air panas (hot shower). 

Walaupun ekzema kelihatan hanya pada kulit, penyakit ini boleh memberi kesan serius kepada kualiti kehidupan pesakit dan kesihatan secara keseluruhan, dari segi fizikal dan mental. Ekzema dikaitkan dengan peningkatan risiko masalah kesihatan seperti asma, alergi makanan, obesiti dan penyakit jantung. Punca-puncanya tidak jelas tetapi, kesan negatif ekzema pada kualiti tidur (sebab tak selesa) boleh menjejaskan kesihatan. Rasa gatal-gatal yang kerap boleh menyumbang kepada risiko yang lebih besar iaitu gangguan kesihatan mental, seperti keresahan dan kemurungan.

 .

Rawatan

Nak petua?

Boleh sapukan madu pada ekzema. Boleh juga sapukan minyak zaitun. Boleh sapukan dengan jus lemon juga. Bubuh aloevera gel pun ok juga. Spray-kan dengan glycerin pun boleh.

Nutrijuice dan Cleansing Bar dari GreenAard juga boleh membantu kerana dalam Nutrijuice ada madu dan jus lemon. Sementara Cleansing Bar ada campuran aloevera, glycerin dan minyak zaitun. 

 .

Ruam panas (Heat rashes)

Ruam panas berwarna merah-kemerahan, biasanya muncul pada kawasan kulit yang terlindung dengan pakaian. Ruam ni mudah menjangkiti kanak-kanak dan orang dewasa dalam keadaan cuaca yang panas dan lembap. Tapi selalunya ruam panas ini muncul pada kulit bayi. Ruam ini terjadi apabila peluh terperangkap di bawah kulit. Saluran peluh menjadi tersumbat nak membuat kulit menjadi merah. Selalunya pedih. 

Pada orang dewasa ruam panas ni akan muncul pada kawasan kulit yang bergeser antara satu sama lain contohnya pada celah peha atau di bawah lengan. Ruam pada bayi pula cederung di kawasan leher, ketiak, lipatan kaki dan siku. Ruam panas tak merbahaya tapi kalau diiringi dengan demam, rasa sakit yang semakin teruk dan nanah mula keluar dari kawasan ruam, cepat-cepat ke klinik. Apetah lagi kalau korang dari kategori obese (lebih senang berpeluh), risiko untuk dapat heat-stroke adalah tinggi.

 .

Rawatan

Kalau nak rawat di rumah, senang je. Kisar timun sampai jadi puree, lepas tu tampal puree pada kawasan ruam. Kalau tiba masa nak mandikan, guna sabun yang ada campuran glycerin. Atau boleh ke farmasi, minta losyen Calamine atau Hydrocortisone 1%. Tapi pastikan Hydrocortisone 1% ni tak disapu di bahagian muka. Yang penting pakai pakaian yang longgar dan 'berangin'.

 .

Kayap

 .

Kayap adalah jangkitan pada saraf dan disebabkan oleh virus yang sama yang menyebabkan chicken pox. Siapa pernah kena chicken pox, ada potensi untuk dapat kayap juga. Sebab, virus chicken pox belum benar-benar hilang walaupun kita dah pulih dari chicken pox. Sesetengah virus masih kekal aktif di bahagian saraf, tapi ianya tak merbahaya. Atas sebab yang tak dapat dipastikan, virus ini boleh membiak semula. Selalunya selang beberapa tahun selepas kita pulih dari chicken pox. Virus ini akan bergerak sepanjang saraf pada kulit dan menyebabkan kayap. 

Selalunya, manusia dapat kayap sekali saja seumur hidup. Tapi ada juga yang dapat lebih dari sekali. Mungkin ada kaitan dengan sistem imun yang lemah. Walaupun tak ada penawar untuk kayap, rawatan segera boleh bantu mempercepatkan penyembuhan dan mengurangkan risiko komplikasi.

Penyakit kayap yang dibiarkan tanpa rawatan yang betul, lama-kelamaan akan membawa risiko strok atau serangan jantung.

 .

 Kurap

 .

Kalau dalam english, kurap ni dinamakan ringworm, tapi bukan disebabkan oleh cacing tapi kulat (fungus). Kurap boleh menjangkiti manusia dan juga haiwan. Kurap bermula dengan tompokan merah pada satu kawasan saja dan ia boleh merebak ke kawasan badan yang lain seperti kulit kepala, kawasan sekitar janggut, kaki dan pangkal peha. Fungus ni selalunya ada pada tanah. Jadi, kalau kita tersentuh dengan tanah yang ada fungus ini, ataupun tersentuh barangan yang ada fungus tersebut, maka kita akan dijangkiti kurap.

Sesiapa saja boleh dapat kurap. Dah kurap sangat senang berjangkit. Lebih-lebih lagi kanak-kanak (suka main pasir) atau mereka yang membela kucing. Dan jangkitan ini lebih mudah tersebar melalui perkongsian sikat rambut, berkongsi tempat tidur (berkongsi cadar), tuala, mainan, bekas makanan, mandi di swimming pool, etc. 

 .

Rawatan

Memandangkan kurap adalah jangkitan fungus, rawatan terbaik adalah dengan menggunakan krim yang ada Polysorbate dan Glycerin. 

 .

Jerawat

Kulit manusia terdiri dari liang-liang kecil yang boleh tersumbat oleh minyak, sel kulit mati dan bakteria. Apabila liang ini tersumbat, ia mengakibatkan jerawat. Satu atau 2 jerawat selalunya tidak akan menyebabkan masalah kulit yang ketara. Tetapi kalau jerawat ini tumbuh berulang kali di tempat yang sama, di situlah masalah bermula. Jerawat biasanya mula tumbuh semasa akil baligh. Jerawat tak bahaya, tapi boleh meninggalkan parut pada kulit. Jenis-jenis jerawat termasuklah whiteheads dan bintik hitam.

Jerawat ada kaitan dengan genetik. Rawatan jerawat pula bergantung pada seberapa teruk masalah tersebut. Bukan semua jerawat boleh dirawat dengan kaedah yang sama. Jerawat boleh dipengaruhi oleh kitaran haid, kebimbangan dan tekanan, iklim panas dan lembap, alat solek yang berasaskan minyak, rambut berminyak (yang berjuraian pada wajah) dan suka picit jerawat.

 .

Rawatan

Boleh basuh muka dengan jus lemon kalau mahu. Kalau tak jumpa lemon, boleh guna cuka epal. Ataupun buat masker campuran madu dan kulit kayu manis. Caranya ambil 2 sudu makan madu, campurkan dengan 1 sudu makan serbuk kayu manis. Tepekkan pada muka. Nak lagi senang, GreenAard ada Nutrijuice dan Cleansing Bar yang ada kesemua bahan-bahan ni. 

 .

 Sopak

Sopak terjadi bila kulit kemusnahan melanin (pigmen yang memberi warna pada kulit). Punca kemusnahan melanin ini tak diketahui. Kalau ada dalam sejarah keluarga yang menghidap sopak, risiko untuk korang dapat sopak juga lebih tinggi. Percaya atau tak, sopak boleh berlaku akibat dari berada dalam kedaaan tekanan yang amat sangat, contohnya semasa melahirkan anak, sunburn, dan pendedahan kepada bahan kimia. Sopak bukan disebabkan oleh jangkitan dan ia takkan berjangkit. 

 .

 Ketuat

Ketuat yang biasa tumbuh pada jari tangan dan kaki, tapi ada juga jenis ketuat yang tumbuh di bahagian badan yang lain. Bentuk ketuat adalah kasar dan bulat dan berwarna lebih gelap berbanding kulit sekitarnya. 

Satu lagi jenis ketuat adalah dari jenis yang tumbuh di tapak kaki, selalunya bahagian tumit (atau bahagian kulit keras). Tak seperti ketuat pada jari, ketuat pada tumit ini tumbuh di dalam kulit. Korang boleh tahu itu adalah ketuat kalau korang nampak ada bulatan berwarna gelap di bahagian bawah kulit. Ketuat jenis ini akan buatkan korang rasa sakit bila berjalan.

Korang perlu segera jumpa dokter kalau ketuat itu tumbuh di muka atau di bahagian alat sulit, ketuat mula mengeluarkan darah/nanah, ketuat menjadi sangat sakit, perubahan warna pada ketuat. Kalau korang ada kencing manis, dan dalam pada masa yang sama ketuat mula tumbuh, itu juga tanda-tanda bahaya. 

Ketuat yang tumbuh pada alat sulit lebih berbahaya dan ada potensi untuk mendapat kanser serviks.

 .

Rawatan

Boleh guna madu dan cuka epal juga. 

Diana Ishak
Read more
Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart