Guna barang kat dapur je untuk pulihkan penyakit kulit.

RSS

 

Dermatitis atau ruam biasa pada kulit hadir dalam pelbagai bentuk, antaranya kulit menjadi kemerahan, bersisik, bertompok, kering, gatal-gatal atau sedikit lebam. Tak kiralah apa juga bentuknya, yang pasti selalunya ia gatal. Keadaan ini sangat buatkan korang tak selesadan akan membuatkan korang cepat marah dan susah nak tidur. 

Jadi, langkah awal untuk merawat penyakit kulit begini adalah memastikan dulu apakah jenis penyakit kulit yang korang hadapi, sebab ruam ada banyak jenis.

 

Ekzema

 

Ruam ekzema contohnya (selalunya kita tak panggil ruam, tapi ekzema saja), keadaan kulit menjadi kering, diiringi dengan tompok kemerahan. Adakalanya, ada nanah akibat dari luka menggaru. Orang kata ekzema susah nak baik. Memang betul. Sebab, ekzema ini adalah penyakit keturunan, dan selalunya bermula dari zaman kanak-kanak lagi. Kalau baik pun, ia takkan bagi terus. Sesekali ia ekzema ni akan datang semula.

Selalunya ekzema ni datang semula akibat dari alahan kepada makanan, perubahan musim (cuaca), minyak wangi, bahan pencuci dan sabun mandi. Jadi, susah nak pastikan apa yang menyebabkan ekzema. Kita perlu ambil masa untuk 'try and error', barulah kita dapat identify apa alahan kepada ekzema tersebut. Setiap penghidap ekzema mempunya alahan yang berbeza. Jadi, kalau pesakit ekzema A kata dia alah terhadap sabun, belum tentu pesakit ekzema B akan alami alahan yang sama. 

Kadang-kadang ruam akan muncul pada alahan yang tak masuk akal, seperti terlalu kerap mencuci tangan ataupun terlalu kerap mandi air panas (hot shower). 

Walaupun ekzema kelihatan hanya pada kulit, penyakit ini boleh memberi kesan serius kepada kualiti kehidupan pesakit dan kesihatan secara keseluruhan, dari segi fizikal dan mental. Ekzema dikaitkan dengan peningkatan risiko masalah kesihatan seperti asma, alergi makanan, obesiti dan penyakit jantung. Punca-puncanya tidak jelas tetapi, kesan negatif ekzema pada kualiti tidur (sebab tak selesa) boleh menjejaskan kesihatan. Rasa gatal-gatal yang kerap boleh menyumbang kepada risiko yang lebih besar iaitu gangguan kesihatan mental, seperti keresahan dan kemurungan.

 

Rawatan

Nak petua?

Boleh sapukan madu pada ekzema. Boleh juga sapukan minyak zaitun. Boleh sapukan dengan jus lemon juga. Bubuh aloevera gel pun ok juga. Spray-kan dengan glycerin pun boleh.

Nutrijuice dan Cleansing Bar dari GreenAard juga boleh membantu kerana dalam Nutrijuice ada madu dan jus lemon. Sementara Cleansing Bar ada campuran aloevera, glycerin dan minyak zaitun. 

 

Ruam panas (Heat rashes)

 

Ruam panas berwarna merah-kemerahan, biasanya muncul pada kawasan kulit yang terlindung dengan pakaian. Ruam ni mudah menjangkiti kanak-kanak dan orang dewasa dalam keadaan cuaca yang panas dan lembap. Tapi selalunya ruam panas ini muncul pada kulit bayi. Ruam ini terjadi apabila peluh terperangkap di bawah kulit. Saluran peluh menjadi tersumbat nak membuat kulit menjadi merah. Selalunya pedih. 

Pada orang dewasa ruam panas ni akan muncul pada kawasan kulit yang bergeser antara satu sama lain contohnya pada celah peha atau di bawah lengan. Ruam pada bayi pula cederung di kawasan leher, ketiak, lipatan kaki dan siku. Ruam panas tak merbahaya tapi kalau diiringi dengan demam, rasa sakit yang semakin teruk dan nanah mula keluar dari kawasan ruam, cepat-cepat ke klinik. Apetah lagi kalau korang dari kategori obese (lebih senang berpeluh), risiko untuk dapat heat-stroke adalah tinggi.

 

Rawatan

Kalau nak rawat di rumah, senang je. Kisar timun sampai jadi puree, lepas tu tampal puree pada kawasan ruam. Kalau tiba masa nak mandikan, guna sabun yang ada campuran glycerin. Atau boleh ke farmasi, minta losyen Calamine atau Hydrocortisone 1%. Tapi pastikan Hydrocortisone 1% ni tak disapu di bahagian muka. Yang penting pakai pakaian yang longgar dan 'berangin'.

 

Kayap

 

Kayap adalah jangkitan pada saraf dan disebabkan oleh virus yang sama yang menyebabkan chicken pox. Siapa pernah kena chicken pox, ada potensi untuk dapat kayap juga. Sebab, virus chicken pox belum benar-benar hilang walaupun kita dah pulih dari chicken pox. Sesetengah virus masih kekal aktif di bahagian saraf, tapi ianya tak merbahaya. Atas sebab yang tak dapat dipastikan, virus ini boleh membiak semula. Selalunya selang beberapa tahun selepas kita pulih dari chicken pox. Virus ini akan bergerak sepanjang saraf pada kulit dan menyebabkan kayap. 

Selalunya, manusia dapat kayap sekali saja seumur hidup. Tapi ada juga yang dapat lebih dari sekali. Mungkin ada kaitan dengan sistem imun yang lemah. Walaupun tak ada penawar untuk kayap, rawatan segera boleh bantu mempercepatkan penyembuhan dan mengurangkan risiko komplikasi.

Penyakit kayap yang dibiarkan tanpa rawatan yang betul, lama-kelamaan akan membawa risiko strok atau serangan jantung.

 

 Kurap

 

Kalau dalam english, kurap ni dinamakan ringworm, tapi bukan disebabkan oleh cacing tapi kulat (fungus). Kurap boleh menjangkiti manusia dan juga haiwan. Kurap bermula dengan tompokan merah pada satu kawasan saja dan ia boleh merebak ke kawasan badan yang lain seperti kulit kepala, kawasan sekitar janggut, kaki dan pangkal peha. Fungus ni selalunya ada pada tanah. Jadi, kalau kita tersentuh dengan tanah yang ada fungus ini, ataupun tersentuh barangan yang ada fungus tersebut, maka kita akan dijangkiti kurap.

Sesiapa saja boleh dapat kurap. Dah kurap sangat senang berjangkit. Lebih-lebih lagi kanak-kanak (suka main pasir) atau mereka yang membela kucing. Dan jangkitan ini lebih mudah tersebar melalui perkongsian sikat rambut, berkongsi tempat tidur (berkongsi cadar), tuala, mainan, bekas makanan, mandi di swimming pool, etc. 

 

Rawatan

Memandangkan kurap adalah jangkitan fungus, rawatan terbaik adalah dengan menggunakan krim yang ada Polysorbate dan Glycerin. 

 

Jerawat

 

Kulit manusia terdiri dari liang-liang kecil yang boleh tersumbat oleh minyak, sel kulit mati dan bakteria. Apabila liang ini tersumbat, ia mengakibatkan jerawat. Satu atau 2 jerawat selalunya tidak akan menyebabkan masalah kulit yang ketara. Tetapi kalau jerawat ini tumbuh berulang kali di tempat yang sama, di situlah masalah bermula. Jerawat biasanya mula tumbuh semasa akil baligh. Jerawat tak bahaya, tapi boleh meninggalkan parut pada kulit. Jenis-jenis jerawat termasuklah whiteheads dan bintik hitam.

Jerawat ada kaitan dengan genetik. Rawatan jerawat pula bergantung pada seberapa teruk masalah tersebut. Bukan semua jerawat boleh dirawat dengan kaedah yang sama. Jerawat boleh dipengaruhi oleh kitaran haid, kebimbangan dan tekanan, iklim panas dan lembap, alat solek yang berasaskan minyak, rambut berminyak (yang berjuraian pada wajah) dan suka picit jerawat.

 

Rawatan

Boleh basuh muka dengan jus lemon kalau mahu. Kalau tak jumpa lemon, boleh guna cuka epal. Ataupun buat masker campuran madu dan kulit kayu manis. Caranya ambil 2 sudu makan madu, campurkan dengan 1 sudu makan serbuk kayu manis. Tepekkan pada muka. Nak lagi senang, GreenAard ada Nutrijuice dan Cleansing Bar yang ada kesemua bahan-bahan ni. 

 

 Sopak

 

Sopak terjadi bila kulit kemusnahan melanin (pigmen yang memberi warna pada kulit). Punca kemusnahan melanin ini tak diketahui. Kalau ada dalam sejarah keluarga yang menghidap sopak, risiko untuk korang dapat sopak juga lebih tinggi. Percaya atau tak, sopak boleh berlaku akibat dari berada dalam kedaaan tekanan yang amat sangat, contohnya semasa melahirkan anak, sunburn, dan pendedahan kepada bahan kimia. Sopak bukan disebabkan oleh jangkitan dan ia takkan berjangkit. 

 

 Ketuat

Ketuat yang biasa tumbuh pada jari tangan dan kaki, tapi ada juga jenis ketuat yang tumbuh di bahagian badan yang lain. Bentuk ketuat adalah kasar dan bulat dan berwarna lebih gelap berbanding kulit sekitarnya. 

Satu lagi jenis ketuat adalah dari jenis yang tumbuh di tapak kaki, selalunya bahagian tumit (atau bahagian kulit keras). Tak seperti ketuat pada jari, ketuat pada tumit ini tumbuh di dalam kulit. Korang boleh tahu itu adalah ketuat kalau korang nampak ada bulatan berwarna gelap di bahagian bawah kulit. Ketuat jenis ini akan buatkan korang rasa sakit bila berjalan.

Korang perlu segera jumpa dokter kalau ketuat itu tumbuh di muka atau di bahagian alat sulit, ketuat mula mengeluarkan darah/nanah, ketuat menjadi sangat sakit, perubahan warna pada ketuat. Kalau korang ada kencing manis, dan dalam pada masa yang sama ketuat mula tumbuh, itu juga tanda-tanda bahaya. 

Ketuat yang tumbuh pada alat sulit lebih berbahaya dan ada potensi untuk mendapat kanser serviks.

 

Rawatan

Boleh guna madu dan cuka epal juga.

 

 

 

 

 

 

 

 

Related Posts

Previous Post Next Post

  • Diana Ishak