Formula berat badan ideal

 

 .

No, dalam empat bulan korang dah mati.
.
Tanpa makanan, badan manusia boleh bertahan kira-kira tiga minggu.
Tanpa air, badan manusia hanya boleh bertahan kira-kira 100 jam.
Kalau takde makanan mana nak datang tenaga untuk bersenam?
Tanpa makanan, badan korang hanya tinggal kulit dan tulang. Otot pun boleh hilang.
Sebab tu pentingnya makanan.
Nak badan yang ideal, formulanya = 30% pergerakan + 70% makanan.
Sebab tu lah Kevin Zahri cakap, bersenam belum tentu boleh kuruskan badan tapi kalau jaga diet memang boleh kurus.
.
Korang masih boleh bersenam.
Sebab bersenam melepaskan endorfin yang akan membuatkan korang rasa (feeling) lebih baik.
Tapi tolong jangan berlapar – itu adalah cara yang paling teruk dan buruk untuk turunkan berat badan yang biasanya korang akan berakhir dengan kegemukan jugak.
.
YANG PASTI JANGAN STOP MINUM AIR!!
.
Benda paling dan paling betul adalah RASA DAN NILAI dulu samada korang memamg betul-betul lapar atau cuma haus je.
Sebab, badan akan hantar isyarat kelaparan bila ia lapar dan dahaga.
Setiap kali korang rasa lapar, cuba minum satu atau dua gelas lepas tu tunggu kejap kira-kira 2 minit.
Kalau masih lapar, maknanya korang memang lapar.
Kalau tak, maknanya korang sebenarnya haus je.
.

Diana Ishak
Read more

Bukti nombor pada skala penimbang bukanlah pengukur berat badan sebenar kita.

 

 .

Numbers on a scale means nothing! The real issue is your body fat.
.
Cuba tengok gambar ni.
Semua wanita ni miliki berat badan yang sama.
Tapi ada yang nampak gempal, ada yang nampak ideal ada yang nampak kurus.
.
Ini adalah bukti nombor pada skala penimbang bukanlah pengukur berat badan sebenar kita.
Ia adalah gabungan berat lemak + berat tulang + berat otot + berat air.
Yang kita nak hilangkan adalah berat lemak sahaja.
.
Ada sorang pengguna GC Plus kata, there is only a 2kg difference between her starting and current weight, but her body composition change COMPLETELY!
.
PLEASEEEEEE STOP GETTING HUNG UP ON THE NUMBER ON THE SCALE!
PLEASE STOP THINKING YOUR WEIGHT EQUALS YOUR PROGRESS AND FOR THE LOVE OF EVERYTHING PLEASE STOP LETTING YOR WEIGHT HAVE ANY AFFECT WHATSOEVER ON YOUR SELF ESTEEM.
.
Sebab tu kami always mintak pengguna GC Plus ambil berat lemak badan sebelum guna GC Plus atau ambil ukuran pinggang. Sebab ada possibility berat badan tak turun banyak sebab otot bertambah. Tapi bila otot bertambah bermakna lemak juga semakin berkurang. Sebab tu ukuran pinggang penting.
.

Diana Ishak
Read more

Mitos tentang diet

 

 .

Asal sebut perkataan KURUS je, kita akan terbayangkan JANGAN MAKAN BANYAK-BANYAK.
.
SALAH!
.
Makan enam kali sehari lebih menstabilkan tahap tenaga badan. Ia juga membantu mengekalkan kelaparan yang boleh menghalang kita daripada makan berlebihan.
.
Caranya?
.
Makanlah setiap tiga jam. Disebakan nak pastikan supaya larat makan setiap 3 jam, maka korang kena rancang berapa banyak nak makan setiap kali makan. Buat jadual.
Makan makanan pertama dalam masa satu jam selepas bangun. Rancang baki lima hidangan lagi sewajarnya.
Contohnya, kalau dah biasa sarapan pagi pukul 6 pagi, maknanya next meal adalah pukul 9 pagi, tengah hari 12, lepas tu 3 petang, 6 petang dan 9 malam. Ikut jadual ni.
.
Dah tau sehari nak makan 6 kali, pastikan setiap hidangan saiznya kecil. Gagal untuk mengurangkan saiz hidangan adalah salah satu kesilapan yang paling biasa dibuat. Pastikan setiap hidangan ada sumber protein dan serat/fiber. 2 jenis nutrien ni penting untuk program penurunan berat badan kerana nutrien ni memberi rasa kenyang. Sumber protein yang baik termasuk ayam, ikan, daging tanpa lemak, telur, keju rendah lemak, kekacang manakala serat ada dalam semua sayur-sayuran dan buah-buahan.
.

Diana Ishak
Read more

2 isyarat badan sedang dalam proses nak kurus

 

 .

2 isyarat badan korang sedang dalam proses nak kurus 😊.
.
💧 Kerap kencing.
Bila tubuh membakar lemak, proses ini akan melibatkan pembuangan toksin. Badan akan hilangkan toksin ini dan cara yang paling cepat adalah melalui air kencing. Jadi, jangan rasa penat kalau kejap-kejap terkencing. Itu menunjukkan badan sedang membakar lemak. Tak suka ke? 😆
.
😥 Terasa lapar (kadang-kadang sepanjang hari).
Kalau berat badan korang berlebihan dan dah terbiasa dengan makanan yang banyak, dah tentu bila badan mula nak mengecut, korang akan rasa lapar. Jangan mengalah. Ini memang proses normal kerana badan sedang aktif membakar lemak dan proses ini menggunakan tenaga yang banyak. Bila lapar, cuba makan makanan yang betul, bukan makan apa saja. Tak kisah nak makan dengan kerap, asalkan makanan yang kita makan tu seimbang dan sihat.
.
Kebanyakkan pengguna GC Plus akan kerap ke tandas untuk kencing. Jangan risau, itu tandanya your body is in a state ready to be slim 😉.
.

Diana Ishak
Read more

Minum air banyak boleh kurus - hanya mitos?

 

 .

Kita diajar untuk minum air dengan banyak setiap hari. Katanya 2-3 litres per day will detoxify all the fat and burn stubborn fat. Ada juga yang kata kalau minum banyak air nanti perut jadi lebih kenyang. Bila kenyang kita tak ada rasa nak makan sangat. Well, in a way it's true. Tapi fahaman tu ada sikit 'terpesong'. Meh kami nak bagi perjelas biar clear.

Begini, air tak mempunyai kalori. Sedangkan apa saja yang kita makan, termasuk air, akan diproses oleh badan. Pemprosesan makanan akan menggunakan tenaga. Tenaga dihasilkan dari pembakaran lemak. Jadi, apabila lebih banyak air yang diminum, lebih banyak lemak dibakar untuk menghasilkan tenaga bagi memproses air yang diminum tadi. Sedangkan sebanyak mana air yang kita minum tidak akan menambah kalori dalam badan. Sebab itulah bila kita minum lebih banyak air, badan akan menjadi lebih cepat kurus. Bukan air itu yang menjadikan kita kurus. Tapi dengan memproses lebih banyak air lah yang akan membantu badan kita menjadi lebih cepat kurus. Apetah lagi kalau ambil GC Plus yang sememangnya mempercepatkan lagi pembakaran lemak. Renung-renungkan 😁.

 

Diana Ishak
Read more
Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart