Kenapa GreenAard Cleansing Bar mudah cair?

 

 .

Kami tahu ramai yang hairan kenapa sabun GreenAard Cleansing Bar ni cepat 'lembik'?

Bukan sebab takde kualiti tau. No. No. No. 

Ini adalah kerana Cleansing Bar menggunakan bahan asas - gliserin (glycerin).

Gliserin (glycerin) adalah produk asas dalam pembuatan sabun. Sifat glycerin ni lembut pada kulit berbanding kebanyakan sabun lain. Jadi siapa yang ada masalah kulit sensitif, memang sesuai pakai sabun gliserin. Tapi gliserin semata-mata belum tentu lagi boleh bagi kesan yang cepat. Mesti nak kena ada campuran bahan lain. Disebabkan gliserin ni lembut maka ia senang 'lembik' bila terdedah kat udara, apetah lagi dibiarkan berendam dalam air.

Tapi, gliserin ni pH-nya lebih rendah daripada sabun lain. pH rendah membantu kulit mengekalkan kelembapan semula jadi. Memandangkan gliserin mampu menarik kandungan air dalam udara, jadi ia menambahkan lagi kelembapan pada wajah pengguna yang memakai sabun ni.

Sesetengah produk menggunakan gliserin daripada lemak haiwan, tapi dalam GreenAard Cleansing Bar, kami memilih menggunakan gliserin daripada minyak sayuran.

Tapi di sebalik kebaikan gliserin untuk kulit sensitif, ia tetap ada beberapa kelemahan.

Sabun berasaskan gliserin biasanya tidak berbuih/kurang berbuih. Ada orang tak suka sabun kurang buih. Tapi perlu diingat yang Cleansing Bar ini adalah 'medicated' soap untuk kulit bermasalah. Sesetengah kulit sensitif pada buih sabun, jadi sebab itulah kami gunakan gliserin dalam Cleansing Bar kerana sememangnya tujuan produk ini adalah untuk merawat masalah kulit.

Selain dari itu, gliserin senang cair jika dibiarkan dalam air kerana gliserin ni sifatnya lembut dan berupaya menarik lembapan. Disebabkan keupayaannya menarik lembapan, maka ia akan membuatkan kulit lembut bila dipakai. Kiranya, dalam kelemahan, ada kebaikkan.

Sabun berasaskan gliserin juga lebih mahal daripada lain-lain sabun lebih-lebih lagi gliserin yang berasaskan bahan semulajadi macam Cleansing Bar ni. 

Sabun berasaskan gliserin adalah hypoallergenic, bermakna ia kurang cenderung untuk menyebabkan alahan pada kebanyakan orang. Ditambah lagi dalam Cleansing Bar kami memasukkan bahan semulajadi khas untuk merawat kulit sensitif membuatkan ia lebih hypoallergenic. Walaubagaimanapun, ia masih boleh menyebabkan reaksi pada sesetengah orang, terutamanya jika sabun gliserin yang mengandungi bahan tambahan lain macam minyak wangi yang boleh menyebabkan kerengsaan. Tapi dalam Cleansing Bar kami tak letakkan pewangi, semuanya yang natural saja. Walaumacamanapun, lain orang lain kulitnya. Mungkin ada sesetengah orang sensitif kepada air mawar atau kulit kayu manis. Mereka ni mungkin akan dapat tindakbalas kerengsaaan. Ada juga orang mungkin tak tahu yang kulit mereka rupanya alergik kepada gliserin. 

Jadi, kepada pengguna Cleansing Bar, untuk pastikan sabun ni tak cepat 'lembik', pastikan selepas guna, ia disimpan di tempat yang kering. Cari bekas sabun yang ada lubang di bawah untuk aliran air.   

Diana Ishak
Read more

Jerawat pada muka tak selalunya disebabkan oleh masalah kulit atau hormon.

 

Kulit muka yang bermasalah (berjerawat) tidak selalunya disebabkan oleh madsalah kulit itu sendiri atau perubahan hormon. Ianya lebih dari itu. Kalau korang dah cuba macam-macam produk kulit/wajah tetapi masalah kulit masih tak berubah malah berlarutan, boleh pertimbangkan untuk lihat point-point di bawah :

.

JERAWAT PADA DAHI
jerawat PADA dahi boleh jadi disebabkan oleh masalah penghadaman, usus kecil, isu hati, tahap stres yang tinggi, kitaran tidur yang tak teratur, pemakanan yang tak seimbang dan juga kesan dari penggunaan produk rambut (contohnya hair spray). Untuk merawat jerawat pada dahi, dapatkan sekurang-kurangnya tujuh jam tidur, minum banyak air untuk mengepam keluar toksin, perbaiki pemakanan (elakkan makanan yang boleh menambahkan lagi jerawat) dan pastikan tak pakai produk wajah atau rambut yang akan merengsakan kulit. Elakkan minuman dan makanan manis.
.

JERAWAT DI KAWASAN ANTARA MATA/KENING
Jerawat di kawasan di sekeliling mata boleh disebabkan oleh peredaran darah yang lemah, masalah pundi hempedu atau diet terlalu tinggi lemak dan banyak makan makanan yang diproses. Sekali lagi, pengambilan air adalah penting.
.

JERAWAT PADA HIDUNG
Jerawat di hidung boleh disebabkan oleh pemakanan yang tak sihat, sembelit, kembung, ketidakseimbangan gastrousus (potensi gastrik), senak atau peredaran darah yang lemah. Banyakkan pengambilan vitamin B/makanan tinggi vitamin B.
.

JERAWAT PADA PIPI
Ada kaitan dengan masalah paru-paru, hati, makan berlebihan, tekanan, masalah perut, telefon bimbit kotor, sarung bantal kotor atau berus solek kotor. Adalah penting untuk mengekalkan kulit yang bersih setiap hari, terutamanya jika persekitaran korang tak bersih. Cuba tukar sarung bantal dengan kerap atau lap skrin telefon bimbit selalu.

.
JERAWAT PADA KAWASAN MULUT
Jerawat di sini boleh disebabkan oleh sembelit, lebihan makanan pedas atau goreng dan reaksi kepada ubat gigi tertentu. Banyakkan ambil serat, buah-buahan dan sayur-sayuran.

.
JERAWAT PADA DAGU
Jerawat di sini boleh disebabkan oleh masalah hormon, sakit puan, ketidakseimbangan buah pinggang, atau alah kepada sesetengah jenis ubat gigi. Sekali lagi, pengambilan air yang banyak boleh membantu. Boleh cuba ambil Omega-3 untuk menjaga hormon dalam keadaan seimbang.
.

JERAWAT PADA TELINGA
Telinga berkait rapat dengan buah pinggang. Sekiranya buah pinggang tak berfungsi dengan baik atau tak menerima nutrien yang mencukupi atau air yang mecukupi, jerawat besar boleh muncul berterusan di permukaan telinga. Untuk mengelakkan ini, adalah disyorkan untuk minum air yang cukup, dan elakkan garam dan kafein yang berlebihan.

 .

Diana Ishak
Read more

Kenapa jerawat tumbuh kat dahi

 

 .

Setiap kali jerawat tumbuh di dahi, saya tak pernah ambil peduli pun. Saya anggap itu adalah benda biasa. Saya cuci muka macam biasa, sampai masa jerawat itu akan hilang juga akhirnya dalam masa beberapa hari. Saya tak pernah berminat nak tahu lebih lanjut tentang jerawat. Rupanya, jerawat kat dahi bukanlah sepenuhnya disebabkan oleh pengeluaran minyak berlebihan dan faktor-faktor hormon. Ada punca lain yang saya baru tahu.

 .

1. Liang tersumbat

Ini adalah punca utama jerawat! Dahi terletak pada bahagian T- Zone, yang terkenal dengan pengeluaran minyak yang berlebihan. Liang pada bahagian ni cenderung untuk tersumbat yang membawa kepada jerawat. Tapi liang yang tersumbat boleh ditangani dengan baik melalui rutin CTM (Cleanse, Toning, Mosturize). Kalau rajin, setiap bulan buat steaming muka. Sekali sebulan cukup dan setiap sesi tu jangan steam wajah lama-lama. Sebab muka berjerawat ni sensitif. 

 .

2. Kelemumur pada rambut

Kelemumur pada rambut boleh merangsang pembentukkan jerawat di dahi. Cuba untuk hilangkan kelemumur dulu. Sebab kelemumur terbentuk kerana rambut yang berminyak. Minyak pada rambut yang berjurai ke dahi menjadikan kawasan dahi bertambah berminyak. 

 .

3. Kulit kepala berminyak

Kalau kulit kepala berminyak, minyak cenderung untuk meresap ke dalam kulit dan menyebabkan liang tersumbat dan jerawat mulut tumbuh. Pastikan korang cuci rambut 2 hari sekali untuk memastikan kulit kepala bebas minyak.

 .

4. Ubat-ubatan 

Ubat-ubatan seperti pil kawalan kelahiran mempunyai kecenderungan untuk jerawat tumbuh di dahi (pada orang tertentu). Dapatkan nasihat doktor setiap kali dia menetapkan apa-apa ubat yang berkaitan dengan hormon. Sebab pil hormon selalunya akan bagi kesan sampingan.

 .

5. Masalah Penghadaman

Masalah penghadaman sering menjadi sebab trebentuknya jerawat (bukan saja pada dahi). Elakkan terlalu banyak rempah dalam makanan jika korang dah sedia ada madsalah jerawat. Rempah yang 'panaskan' badan seperti cili terutamanya meransang jerawat untuk tumbuh dengan lebih banyak. Minum air yang cukup dan banyak supaya pergerakan usus menjadi laju, dan toksin tak tersimpan lama dalam badan. Sebab itulah, minum banyak air dan banyak makan sayuran berdaun dan buah buatkan kulit lebih cantik kerana buah dan sayur banyak serat yang akan melajukan pergerakan usus, jadi toksin dibuang dengan lebih cepat. Kalau toksin lama tersimpan dalam badan membuatkan toksin itu diserap semula ke dalam badan. 

 .

6. Produk rambut

Produk rambut tertentu seperti semburan rambut, pelindung haba, serum dan lain-lain mempunyai kecenderungan untuk menyebabkan jerawat. Siapa yang ada bangs (fesyen rambut berjuraian pada dahi), berhati-hati!

 .

7. Terlalu kerap guna scrub

Kebanyakan orang yang kulit terdedah pada jerawat cenderung mempunyai kulit yang sangat sensitif. Cuci muka dengan scrub memang baik untuk kulit sebab bantu buang sel-sel mati, tapi, terlalu kerap mencuci muka boleh menyebabkan kulit menjadi terlalu tegang sehingga terasa kerengsaan pada kulit. Gunakan scrub seminggu sekali saja.

 .

8. Memakai topi keledar

Bersihkan topi keledar dua hari sekali untuk memastikan tidak ada kotoran/minyak melekat pada kulit (dahi). 

 .

9. Produk muka berubat

Bila dah tahu korang ada kulit berjerawat, gunakan produk yang dirumus khas untuk kulit berjerawat. Elakkan apa-apa produk berasaskan minyak. 

 .

10. Hormon dan faktor genetik

Yang terakhir dan yang paling susah sekali untuk orang terima adalah faktor-faktor hormon dan genetik. Salah seorang kawan saya memang akan dapat jerawat setiap kali waktu haid. Gunalah apa pun, asal waktu haid je, jerawat tumbuh penuh kat muka. Walaupun faktor-faktor hormon dan genetik ni kita tak boleh nak buat apa, tapi kesan tu tetap boleh dikurangkan dengan cuba perkara-perkara yang dibincangkan tadi. 

 .

Resepi termudah untuk hilangkan jerawat :

 

Tea tree oil memang bahan semulajadi paling tepat untuk rawat masalah jerawat. Boleh sapukan tea tree oil pada jerawat. Atau boleh juga campurkan tea tree oil ni dengan minyak zaitun atau aloevera.

Resepi ni berkesan untuk rawat jerawat fibrosis dan boleh kurangkan kemerahan dan bengkak.

1. Sapukan beberapa titik minyak tea tree di kawasan jerawat dengan guna kapas.

2. Biarkan selama 3 - 4 jam atau semalaman. Ulangi dengan kerap untuk hasil yang terbaik.

 .

Aloevera bunuh bakteria yang menyebabkan jerawat dan boleh legakan kulit. Kalau nak campur aloevera boleh guna resepi ni :

1. Campurkan beberapa titik tea tree oil ni dengan dua sudu aloevera gel.

2. Sapu kat kawasan jerawat.

3. Biarkan selama 3 - 4 jam atau semalaman. Bilas dengan air dan keringkan. Ulangi dengan kerap.

 .

Minyak zaitun pun bagus juga sebab ada anti-bakteria dan banyak nutrien yang menggalakkan kesihatan kulit. Ia juga mengeluarkan minyak dan lain-lain racun dari liang-liang dan melembapkan kulit. Kalau nak campur tea tree oil dengan minyak zaitun boleh guna resepi ni :

1. Campurkan 3 titik tea tree oil dengan 2 sudu besar minyak zaitun.

2. Sapu kat kawasan jerawat. Biarkan selama 20 - 30 minit. Bilas dengan air sejuk dan keringkan. Ulangi setiap hari. 

 .

Tapi kalau nak paling mudah, guna GreenAard Cleansing Bar sebab dalam sabun ni ada tea tree oil, aloevera dan minyak zaitun sekaligus! 

 .

 .

Dengan hanya makan epal tak akan boleh hilangkan jerawat. Tapi, pilihan pemakanan boleh memberi kesan kepada jerawat. membuang toksin berbahaya yang boleh memberi kesan kepada kulit. Epal ada kandungan vitamin C dan A, kedua-duanya adalah untuk kesihatan kulit. Kandungan vitamin ini dalam epal adalah sangat tinggi, sebab itu epal boleh membantu 'membuang' jerawat.

Jangan salah faham. Epal tidak secara langsung melawan jerawat, tapi ia memainkan peranan penting dalam kesihatan kulit. Epal bertindak sebagai antioksidan yang meneutralkan bahan kimia pada kulit. Bila bahan kimia dalam kulit dapat dineutralkan, secara lojiknya, masalah kulit juga akan berkurangan.

 .

 .

Madu mentah yang belum diproses mengandungi hampir semua nutrien dan sifat adalah anti-bakteria, anti-radang dan anti-mikrob yang berfungsi untuk anda menghilangkan jerawat dan parut jerawat. Tapi pastikan guna madu mentah, bukan madu yang dah diproses.

Resepi untuk gunakan madu mentah :

1. Ambil sedikit madu ke tapak tangan.

2. Guna jari atau kapas, sapukan madu ni pada jerawat dan kulit di sekelilingnya. Nak sapu pada seluruh wajah pun boleh.

3. Biarkan selama setengah jam.

4. Cucinya dengan air suam. Jika masalah jerawat korang serius, gulang langkah ini setiap hari.

 .

Kalau nak guna campuran madu mentah dengan kayu manis pun boleh. Sebab kayu manis adalah bahan antibakteria, antioksidan dan anti-radang yang baik. Ia amat berkesan terhadap bakteria penyebab jerawat. Jadi, bila korang gunakannya dengan madu, ia mampu merawat jerawat, dan menggandakan peluang untuk hilangkan jerawat dengan lebih cepat. Caranya :

1. Ambil madu 2 sudu besar dan serbuk kayu manis 1 sudu kecil. Campurkan.

2. Tepek campuran pada muka. Tepek lebih sikit kat kawasan jerawat.

3. Biarkan selama 15 minit.

4. Basuh. Ulangi sekali atau dua kali sehari. Kalau banyak jerawat, boleh ulang dua kali seminggu.

 .

Kalau nak guna campuran madu dan epal pun boleh. Caranya :

1. Ambil epal, buang biji. Kisar sampai halus.

2. Tambah madu 4-5 sudu besar dan gaul rata.

3. Tepek campuran ni pada muka (bahagian jerawat). Biarkan selama 10-15 minit.

4. Basuh dengan air suam. Ulang dua kali seminggu.

 .

Kadang-kadang bila jerawat dah hilang, korang masih boleh nampak kawasan gelap kat muka (kawasan jerawat). Ini disebabkan oleh parut jerawat. Adakalanya tompok kulit gelap disebabkan oleh sel-sel kulit mati yang masih ada. Untuk hilangkan ni, boleh campur madu mentah dengan minyak zaitun. Caranya :

1. Ambil madu 2 sudu besar dan minyak zaitun 2 sudu besar.

2. Campurkan madu dan minyak zaitun. Sapu pada kulit yang terjejas.

3. Urut perlahan-lahan kawasan tu selama kira-kira 3-4 minit.

4. Ambil tuala panas, dan letakkan tuala panas atas permukaan kulit tadi.

5. Bila kain dah sejuk, lap muka dengan kain tadi. Ulang 1 atau dua kali seminggu.

 .

Kalau nak tahu, GreenAard Cleansing Bar ada ekstrak kayu manis dan minyak zaitun. Manakala GreenAard Nutrijuice ada madu dan epal. Keempat-empat bahan untuk rawat jerawat ni memang ada dalam produk GreenAard. Kalau nak mudah, cuba guna ambil Nutrijuice (minum) dan Cleansing Bar (sapu). Kita tengok bagaimana kombinasi ni boleh membantu masalah jerawat.

 .

 .

Krim dan losyen sentiasa menawarkan 'bantuan' untuk hilangkan masalah jerawat. Agak berkesan, tapi sebaik sahaja korang berhenti guna kosmetik, jerawat akan datang semula. Dan selalunya ramai berpatah balik pada penggunaan tradisional dan bahan semulajadi. Bahan semulajadi selalunya memberi kesan yang lebih lambat tapi hasilnya baik untuk jangkamasa panjang. Menggunakan jus lemon untuk jerawat adalah salah satu cara mudah. Semua orang tahu kalau sakit tekak, hanya perlu makan lemon kerana lemon ada banyak asid askorbik yang boleh bunuh patogen.

 .

Salah satu cara yang paling mudah untuk hilangkan jerawat adalah dengan menggunakan jus lemon dan madu. Caranya :

1. Ambil setengah biji lemon dan sikit madu.

2. Kemudian gosok pada muka. 

3. Jangan biarkan campuran tu pada muka lebih dari 5 minit.

4. Basuh muka dengan air sejuk yang akan membantu mengecilkan liang. 

 .

Nak lagi best, amalkan Nutrijuice setiap hari sebab dalam Nutrijuice ada kedua-dua lemon dan madu. 

Diana Ishak
Read more

Apa bahan-bahan dalam GreenAard Cleansing Bar?

GreenAard Cleansing Bar hanya menggunakan bahan-bahan semulajadi. 

Kalau korang memilih untuk dapatkan penjagaan wajah (kulit) yang sama macam Kim Kardashian, tak ada masalah. Selagi apa yang korang gunakan itu tak merbahaya dan bersifat lembut pada kulit, silakan guna. Hanya jangan sampai kulit terdedah dengan penggunaan bahan kimia yang terlalu banyak kerana ini akan menyebabkan kulit semakin bermasalah.

Atas sebab itulah, GreenAard memilih untuk kekal menggunakan bahan-bahan semulajadi seperti di bawah :

 .

 .

 .

 .

 .

 .

 .

  

Diana Ishak
Read more

Macamana nak pastikan muka kekal bersih.

Mencuci muka adalah lebih dari sekadar membasuhnya dengan sabun dan air. Kulit pada wajah adalah berbeza dari kulit pada seluruh badan, jadi ia memerlukan rawatan yang berbeza. Ia juga kulit yang semua orang akan nampak dulu, sebab tu ramai yang lebih 'concern' dengan penjagaan muka.

 .

 .

Mengekalkan wajah yang bersih setiap hari.

1. Pastikan dulu kulit muka korang jenis apa. Kering, berminyak atau normal? Ini penting, supaya dapat pilih produk yang betul kerana bukan semua produk penjagaan wajah sesuai untuk semua orang. Bukan salah pada produk, tapi salah pada kita kerana tak faham jenis kulit sendiri. 

2. Jika kulit korang adalah dari jenis kulit normal, itu maknanya kulit itu seimbang dari segi kelembapan, minyak dan ketahanan. Kulit muka yang sepatutnya adalah seperti ini. 

3. Kulit muka korang adalah kategori berminyak sekiranya wajah korang kelihatan berkilat, berminyak dan muka cepat berminyak walaupun baru saja beberapa jam cuci muka. 

4. Kulit muka kering cenderung untuk berkerak dan bersisik.

5. Kulit anda kategori kulit sensitif kalau ia terasa tegang atau gatal atau menunjukkan reaksi alahan bila menggunakan pencuci muka yang ada bahan kimia tertentu.

6. Kebanyakkan orang mempunyai kulit muka kombinasi dimana sebahagian kawasan berminyak dan sebahagian kawasan lain kering.

 .

 .

Gunakan pencuci muka yang 'simple', pastikan wajah dicuci 2 kali sehari.

1. Pastikan bersihkan muka setiap pagi dan petang/malam.

2. Kulit setiap orang tak sama. Adakalanya perlu mencuba beberapa jenis pencuci muka untuk pastikan mana satu yang lebih serasi. Apa yang penting pencuci muka tu mestilah mampu membersihkan muka dari kotoran, kuman dan minyak berlebihan tanpa menyebabkan kehilangan "healthy oil" kulit. 

3. Cara nak cari pencuci muka berdasarkan jenis kulit, seberapa kerap korang gunakan makeups dan berapa kerap korang bersenam. Eh, apa kena mengena dengan bersenam pulak ni?

4. Contohnya, kalau kulit jenis berminyak, cari pencuci muka yang rendah pH kerana is lebih berkesan menanggalkan minyak berlebihan. Semakin kerap kita bersenam, semakin banyak peluh, kotoran dan minyak terhasil, jadi pemilihan pencuci muka rendah pH amat sesuai untuk golongan ni.

5. Kalau kulit jenis sensitif, elakkan guna pencuci muka yang terlalu banyak bahan kimia. Cari yang gunakan bahan semulajadi.

6. Elakkan guna sabun mandi kerana ia boleh menanggalkan "healthy oil" kulit.

 .

 .

Keringkan muka dengan cara menyentuh kulit muka dengan lembut (menggunakan tuala).

1. Jangan keringkan muka dengan menggosok, tapi sentuhan lembut (pat), kerana kulit muka sangat sensitif.

2. Pastikan tuala yang digunakan bersih, kalau tak, korang akan pindahkan bakteria masuk ke dalam kulit semula.

 .

 .

Elakkan menyentuh kulit muka.

1. Sentuhan pada kulit muka akan buatkan bakteria (pada tangan) masuk semula ke dalam liang muka. Inilah punca keradangan.

2. Kalau perlu sangat sentuh muka (semasa nak sapu makeup), basuh tangan terlebih dulu dan pastikan tangan tak berminyak.

3. Elakkan muka bersandar pada barang-barang yang mengumpul sebum dan sisa kulit seperti telifon. 

 .

 .

Gunakan kosmetik sesuai dengan kulit.

1. Cuba cari makeup yang "non-comedogenic" atau "non-acnegenic", sebab ia direka untuk bantu mencegah jerawat.

2. Jangan juga kosmetik yang dah lama.

3. Lebih selamat guna kosmetik 'mineral based' atau 'water based'.

 .

 .

Minum banyak air.

1. Paling kurang 8 gelas sehari. Tak semestinya air masak. Yang penting minum air jangan kurang dari 8 gelas. Aie sirap pun boleh.

 .

 .

Makanan yang sihat.

1. Sayur dan buah yang cukup akan buatkan korang hilang rasa mengidam terhadap jajan dan makanan manis. Kalau masih ada cravings, itu maknanya badan tak cukup sayur dan buah.

2. Ambik produk tenusu rendah lemah contohnya yogurt. 

3. Makan makanan yang ada antioksidan yang tinggi seperti bawang putih dan buah delima (Nutrijuice ada kedua-dua ini). 

Diana Ishak
Read more

Guna barang kat dapur je untuk pulihkan penyakit kulit.

Dermatitis atau ruam biasa pada kulit hadir dalam pelbagai bentuk, antaranya kulit menjadi kemerahan, bersisik, bertompok, kering, gatal-gatal atau sedikit lebam. Tak kiralah apa juga bentuknya, yang pasti selalunya ia gatal. Keadaan ini sangat buatkan korang tak selesadan akan membuatkan korang cepat marah dan susah nak tidur. 

Jadi, langkah awal untuk merawat penyakit kulit begini adalah memastikan dulu apakah jenis penyakit kulit yang korang hadapi, sebab ruam ada banyak jenis.

 .

Ekzema

 .

Ruam ekzema contohnya (selalunya kita tak panggil ruam, tapi ekzema saja), keadaan kulit menjadi kering, diiringi dengan tompok kemerahan. Adakalanya, ada nanah akibat dari luka menggaru. Orang kata ekzema susah nak baik. Memang betul. Sebab, ekzema ini adalah penyakit keturunan, dan selalunya bermula dari zaman kanak-kanak lagi. Kalau baik pun, ia takkan bagi terus. Sesekali ia ekzema ni akan datang semula.

Selalunya ekzema ni datang semula akibat dari alahan kepada makanan, perubahan musim (cuaca), minyak wangi, bahan pencuci dan sabun mandi. Jadi, susah nak pastikan apa yang menyebabkan ekzema. Kita perlu ambil masa untuk 'try and error', barulah kita dapat identify apa alahan kepada ekzema tersebut. Setiap penghidap ekzema mempunya alahan yang berbeza. Jadi, kalau pesakit ekzema A kata dia alah terhadap sabun, belum tentu pesakit ekzema B akan alami alahan yang sama. 

Kadang-kadang ruam akan muncul pada alahan yang tak masuk akal, seperti terlalu kerap mencuci tangan ataupun terlalu kerap mandi air panas (hot shower). 

Walaupun ekzema kelihatan hanya pada kulit, penyakit ini boleh memberi kesan serius kepada kualiti kehidupan pesakit dan kesihatan secara keseluruhan, dari segi fizikal dan mental. Ekzema dikaitkan dengan peningkatan risiko masalah kesihatan seperti asma, alergi makanan, obesiti dan penyakit jantung. Punca-puncanya tidak jelas tetapi, kesan negatif ekzema pada kualiti tidur (sebab tak selesa) boleh menjejaskan kesihatan. Rasa gatal-gatal yang kerap boleh menyumbang kepada risiko yang lebih besar iaitu gangguan kesihatan mental, seperti keresahan dan kemurungan.

 .

Rawatan

Nak petua?

Boleh sapukan madu pada ekzema. Boleh juga sapukan minyak zaitun. Boleh sapukan dengan jus lemon juga. Bubuh aloevera gel pun ok juga. Spray-kan dengan glycerin pun boleh.

Nutrijuice dan Cleansing Bar dari GreenAard juga boleh membantu kerana dalam Nutrijuice ada madu dan jus lemon. Sementara Cleansing Bar ada campuran aloevera, glycerin dan minyak zaitun. 

 .

Ruam panas (Heat rashes)

Ruam panas berwarna merah-kemerahan, biasanya muncul pada kawasan kulit yang terlindung dengan pakaian. Ruam ni mudah menjangkiti kanak-kanak dan orang dewasa dalam keadaan cuaca yang panas dan lembap. Tapi selalunya ruam panas ini muncul pada kulit bayi. Ruam ini terjadi apabila peluh terperangkap di bawah kulit. Saluran peluh menjadi tersumbat nak membuat kulit menjadi merah. Selalunya pedih. 

Pada orang dewasa ruam panas ni akan muncul pada kawasan kulit yang bergeser antara satu sama lain contohnya pada celah peha atau di bawah lengan. Ruam pada bayi pula cederung di kawasan leher, ketiak, lipatan kaki dan siku. Ruam panas tak merbahaya tapi kalau diiringi dengan demam, rasa sakit yang semakin teruk dan nanah mula keluar dari kawasan ruam, cepat-cepat ke klinik. Apetah lagi kalau korang dari kategori obese (lebih senang berpeluh), risiko untuk dapat heat-stroke adalah tinggi.

 .

Rawatan

Kalau nak rawat di rumah, senang je. Kisar timun sampai jadi puree, lepas tu tampal puree pada kawasan ruam. Kalau tiba masa nak mandikan, guna sabun yang ada campuran glycerin. Atau boleh ke farmasi, minta losyen Calamine atau Hydrocortisone 1%. Tapi pastikan Hydrocortisone 1% ni tak disapu di bahagian muka. Yang penting pakai pakaian yang longgar dan 'berangin'.

 .

Kayap

 .

Kayap adalah jangkitan pada saraf dan disebabkan oleh virus yang sama yang menyebabkan chicken pox. Siapa pernah kena chicken pox, ada potensi untuk dapat kayap juga. Sebab, virus chicken pox belum benar-benar hilang walaupun kita dah pulih dari chicken pox. Sesetengah virus masih kekal aktif di bahagian saraf, tapi ianya tak merbahaya. Atas sebab yang tak dapat dipastikan, virus ini boleh membiak semula. Selalunya selang beberapa tahun selepas kita pulih dari chicken pox. Virus ini akan bergerak sepanjang saraf pada kulit dan menyebabkan kayap. 

Selalunya, manusia dapat kayap sekali saja seumur hidup. Tapi ada juga yang dapat lebih dari sekali. Mungkin ada kaitan dengan sistem imun yang lemah. Walaupun tak ada penawar untuk kayap, rawatan segera boleh bantu mempercepatkan penyembuhan dan mengurangkan risiko komplikasi.

Penyakit kayap yang dibiarkan tanpa rawatan yang betul, lama-kelamaan akan membawa risiko strok atau serangan jantung.

 .

 Kurap

 .

Kalau dalam english, kurap ni dinamakan ringworm, tapi bukan disebabkan oleh cacing tapi kulat (fungus). Kurap boleh menjangkiti manusia dan juga haiwan. Kurap bermula dengan tompokan merah pada satu kawasan saja dan ia boleh merebak ke kawasan badan yang lain seperti kulit kepala, kawasan sekitar janggut, kaki dan pangkal peha. Fungus ni selalunya ada pada tanah. Jadi, kalau kita tersentuh dengan tanah yang ada fungus ini, ataupun tersentuh barangan yang ada fungus tersebut, maka kita akan dijangkiti kurap.

Sesiapa saja boleh dapat kurap. Dah kurap sangat senang berjangkit. Lebih-lebih lagi kanak-kanak (suka main pasir) atau mereka yang membela kucing. Dan jangkitan ini lebih mudah tersebar melalui perkongsian sikat rambut, berkongsi tempat tidur (berkongsi cadar), tuala, mainan, bekas makanan, mandi di swimming pool, etc. 

 .

Rawatan

Memandangkan kurap adalah jangkitan fungus, rawatan terbaik adalah dengan menggunakan krim yang ada Polysorbate dan Glycerin. 

 .

Jerawat

Kulit manusia terdiri dari liang-liang kecil yang boleh tersumbat oleh minyak, sel kulit mati dan bakteria. Apabila liang ini tersumbat, ia mengakibatkan jerawat. Satu atau 2 jerawat selalunya tidak akan menyebabkan masalah kulit yang ketara. Tetapi kalau jerawat ini tumbuh berulang kali di tempat yang sama, di situlah masalah bermula. Jerawat biasanya mula tumbuh semasa akil baligh. Jerawat tak bahaya, tapi boleh meninggalkan parut pada kulit. Jenis-jenis jerawat termasuklah whiteheads dan bintik hitam.

Jerawat ada kaitan dengan genetik. Rawatan jerawat pula bergantung pada seberapa teruk masalah tersebut. Bukan semua jerawat boleh dirawat dengan kaedah yang sama. Jerawat boleh dipengaruhi oleh kitaran haid, kebimbangan dan tekanan, iklim panas dan lembap, alat solek yang berasaskan minyak, rambut berminyak (yang berjuraian pada wajah) dan suka picit jerawat.

 .

Rawatan

Boleh basuh muka dengan jus lemon kalau mahu. Kalau tak jumpa lemon, boleh guna cuka epal. Ataupun buat masker campuran madu dan kulit kayu manis. Caranya ambil 2 sudu makan madu, campurkan dengan 1 sudu makan serbuk kayu manis. Tepekkan pada muka. Nak lagi senang, GreenAard ada Nutrijuice dan Cleansing Bar yang ada kesemua bahan-bahan ni. 

 .

 Sopak

Sopak terjadi bila kulit kemusnahan melanin (pigmen yang memberi warna pada kulit). Punca kemusnahan melanin ini tak diketahui. Kalau ada dalam sejarah keluarga yang menghidap sopak, risiko untuk korang dapat sopak juga lebih tinggi. Percaya atau tak, sopak boleh berlaku akibat dari berada dalam kedaaan tekanan yang amat sangat, contohnya semasa melahirkan anak, sunburn, dan pendedahan kepada bahan kimia. Sopak bukan disebabkan oleh jangkitan dan ia takkan berjangkit. 

 .

 Ketuat

Ketuat yang biasa tumbuh pada jari tangan dan kaki, tapi ada juga jenis ketuat yang tumbuh di bahagian badan yang lain. Bentuk ketuat adalah kasar dan bulat dan berwarna lebih gelap berbanding kulit sekitarnya. 

Satu lagi jenis ketuat adalah dari jenis yang tumbuh di tapak kaki, selalunya bahagian tumit (atau bahagian kulit keras). Tak seperti ketuat pada jari, ketuat pada tumit ini tumbuh di dalam kulit. Korang boleh tahu itu adalah ketuat kalau korang nampak ada bulatan berwarna gelap di bahagian bawah kulit. Ketuat jenis ini akan buatkan korang rasa sakit bila berjalan.

Korang perlu segera jumpa dokter kalau ketuat itu tumbuh di muka atau di bahagian alat sulit, ketuat mula mengeluarkan darah/nanah, ketuat menjadi sangat sakit, perubahan warna pada ketuat. Kalau korang ada kencing manis, dan dalam pada masa yang sama ketuat mula tumbuh, itu juga tanda-tanda bahaya. 

Ketuat yang tumbuh pada alat sulit lebih berbahaya dan ada potensi untuk mendapat kanser serviks.

 .

Rawatan

Boleh guna madu dan cuka epal juga. 

Diana Ishak
Read more

Kenapa dah guna macam-macam produk tapi jerawat tetap tak hilang?

 . 

Bila bercakap pasal jerawat, sebenarnya ia timbul bukan kerana SATU sebab tetapi BANYAK sebab atau faktor di luar kawalan manusia seperti :

1. Berapa kerap anda rawat muka (cuci, scrub, mask).

2. Skin care yang anda guna adekah sesuai dengan jenis kulit.

3. Berapa banyak kulit anda hasilkan sebum adalah dipengaruhi oleh keseimbangan hormon.

4. Genetik memainkan peranan yang besar. Jika sejarah keluarga ada masalah ini, besar kemungkinan anda akan dapat masalah jerawat yang sama.

5. Bakteria wujud dalam semua jenis kulit sebab ia adalah sebahagian daripada sistem penyelenggaraan semulajadi untuk sebum. Apabila folikel gugur, bakteria akan membiak dengan cepat, mewujudkan tindak balas kimia yang menyebabkan keradangan pada folikel dan kulit di sekitarnya. Sebab itulah kena rajin rawat muka.

6. Umur pun mainkan peranan. Ini ada kaitan dengan pembentukan hormon.

 .

Jadi, tak semua jerawat yang tumbuh di muka tu boleh dirawat dengan cara yang sama kerana ada banyak faktor.

 

Diana Ishak
Read more
31 results
Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart