Apa bahan-bahan dalam GreenAard Cleansing Bar?

GreenAard Cleansing Bar hanya menggunakan bahan-bahan semulajadi. 

Kalau korang memilih untuk dapatkan penjagaan wajah (kulit) yang sama macam Kim Kardashian, tak ada masalah. Selagi apa yang korang gunakan itu tak merbahaya dan bersifat lembut pada kulit, silakan guna. Hanya jangan sampai kulit terdedah dengan penggunaan bahan kimia yang terlalu banyak kerana ini akan menyebabkan kulit semakin bermasalah.

Atas sebab itulah, GreenAard memilih untuk kekal menggunakan bahan-bahan semulajadi seperti di bawah :

 .

 .

 .

 .

 .

 .

 .

  

Diana Ishak
Read more

Macamana nak pastikan muka kekal bersih.

Mencuci muka adalah lebih dari sekadar membasuhnya dengan sabun dan air. Kulit pada wajah adalah berbeza dari kulit pada seluruh badan, jadi ia memerlukan rawatan yang berbeza. Ia juga kulit yang semua orang akan nampak dulu, sebab tu ramai yang lebih 'concern' dengan penjagaan muka.

 .

 .

Mengekalkan wajah yang bersih setiap hari.

1. Pastikan dulu kulit muka korang jenis apa. Kering, berminyak atau normal? Ini penting, supaya dapat pilih produk yang betul kerana bukan semua produk penjagaan wajah sesuai untuk semua orang. Bukan salah pada produk, tapi salah pada kita kerana tak faham jenis kulit sendiri. 

2. Jika kulit korang adalah dari jenis kulit normal, itu maknanya kulit itu seimbang dari segi kelembapan, minyak dan ketahanan. Kulit muka yang sepatutnya adalah seperti ini. 

3. Kulit muka korang adalah kategori berminyak sekiranya wajah korang kelihatan berkilat, berminyak dan muka cepat berminyak walaupun baru saja beberapa jam cuci muka. 

4. Kulit muka kering cenderung untuk berkerak dan bersisik.

5. Kulit anda kategori kulit sensitif kalau ia terasa tegang atau gatal atau menunjukkan reaksi alahan bila menggunakan pencuci muka yang ada bahan kimia tertentu.

6. Kebanyakkan orang mempunyai kulit muka kombinasi dimana sebahagian kawasan berminyak dan sebahagian kawasan lain kering.

 .

 .

Gunakan pencuci muka yang 'simple', pastikan wajah dicuci 2 kali sehari.

1. Pastikan bersihkan muka setiap pagi dan petang/malam.

2. Kulit setiap orang tak sama. Adakalanya perlu mencuba beberapa jenis pencuci muka untuk pastikan mana satu yang lebih serasi. Apa yang penting pencuci muka tu mestilah mampu membersihkan muka dari kotoran, kuman dan minyak berlebihan tanpa menyebabkan kehilangan "healthy oil" kulit. 

3. Cara nak cari pencuci muka berdasarkan jenis kulit, seberapa kerap korang gunakan makeups dan berapa kerap korang bersenam. Eh, apa kena mengena dengan bersenam pulak ni?

4. Contohnya, kalau kulit jenis berminyak, cari pencuci muka yang rendah pH kerana is lebih berkesan menanggalkan minyak berlebihan. Semakin kerap kita bersenam, semakin banyak peluh, kotoran dan minyak terhasil, jadi pemilihan pencuci muka rendah pH amat sesuai untuk golongan ni.

5. Kalau kulit jenis sensitif, elakkan guna pencuci muka yang terlalu banyak bahan kimia. Cari yang gunakan bahan semulajadi.

6. Elakkan guna sabun mandi kerana ia boleh menanggalkan "healthy oil" kulit.

 .

 .

Keringkan muka dengan cara menyentuh kulit muka dengan lembut (menggunakan tuala).

1. Jangan keringkan muka dengan menggosok, tapi sentuhan lembut (pat), kerana kulit muka sangat sensitif.

2. Pastikan tuala yang digunakan bersih, kalau tak, korang akan pindahkan bakteria masuk ke dalam kulit semula.

 .

 .

Elakkan menyentuh kulit muka.

1. Sentuhan pada kulit muka akan buatkan bakteria (pada tangan) masuk semula ke dalam liang muka. Inilah punca keradangan.

2. Kalau perlu sangat sentuh muka (semasa nak sapu makeup), basuh tangan terlebih dulu dan pastikan tangan tak berminyak.

3. Elakkan muka bersandar pada barang-barang yang mengumpul sebum dan sisa kulit seperti telifon. 

 .

 .

Gunakan kosmetik sesuai dengan kulit.

1. Cuba cari makeup yang "non-comedogenic" atau "non-acnegenic", sebab ia direka untuk bantu mencegah jerawat.

2. Jangan juga kosmetik yang dah lama.

3. Lebih selamat guna kosmetik 'mineral based' atau 'water based'.

 .

 .

Minum banyak air.

1. Paling kurang 8 gelas sehari. Tak semestinya air masak. Yang penting minum air jangan kurang dari 8 gelas. Aie sirap pun boleh.

 .

 .

Makanan yang sihat.

1. Sayur dan buah yang cukup akan buatkan korang hilang rasa mengidam terhadap jajan dan makanan manis. Kalau masih ada cravings, itu maknanya badan tak cukup sayur dan buah.

2. Ambik produk tenusu rendah lemah contohnya yogurt. 

3. Makan makanan yang ada antioksidan yang tinggi seperti bawang putih dan buah delima (Nutrijuice ada kedua-dua ini). 

Diana Ishak
Read more

Guna barang kat dapur je untuk pulihkan penyakit kulit.

Dermatitis atau ruam biasa pada kulit hadir dalam pelbagai bentuk, antaranya kulit menjadi kemerahan, bersisik, bertompok, kering, gatal-gatal atau sedikit lebam. Tak kiralah apa juga bentuknya, yang pasti selalunya ia gatal. Keadaan ini sangat buatkan korang tak selesadan akan membuatkan korang cepat marah dan susah nak tidur. 

Jadi, langkah awal untuk merawat penyakit kulit begini adalah memastikan dulu apakah jenis penyakit kulit yang korang hadapi, sebab ruam ada banyak jenis.

 .

Ekzema

 .

Ruam ekzema contohnya (selalunya kita tak panggil ruam, tapi ekzema saja), keadaan kulit menjadi kering, diiringi dengan tompok kemerahan. Adakalanya, ada nanah akibat dari luka menggaru. Orang kata ekzema susah nak baik. Memang betul. Sebab, ekzema ini adalah penyakit keturunan, dan selalunya bermula dari zaman kanak-kanak lagi. Kalau baik pun, ia takkan bagi terus. Sesekali ia ekzema ni akan datang semula.

Selalunya ekzema ni datang semula akibat dari alahan kepada makanan, perubahan musim (cuaca), minyak wangi, bahan pencuci dan sabun mandi. Jadi, susah nak pastikan apa yang menyebabkan ekzema. Kita perlu ambil masa untuk 'try and error', barulah kita dapat identify apa alahan kepada ekzema tersebut. Setiap penghidap ekzema mempunya alahan yang berbeza. Jadi, kalau pesakit ekzema A kata dia alah terhadap sabun, belum tentu pesakit ekzema B akan alami alahan yang sama. 

Kadang-kadang ruam akan muncul pada alahan yang tak masuk akal, seperti terlalu kerap mencuci tangan ataupun terlalu kerap mandi air panas (hot shower). 

Walaupun ekzema kelihatan hanya pada kulit, penyakit ini boleh memberi kesan serius kepada kualiti kehidupan pesakit dan kesihatan secara keseluruhan, dari segi fizikal dan mental. Ekzema dikaitkan dengan peningkatan risiko masalah kesihatan seperti asma, alergi makanan, obesiti dan penyakit jantung. Punca-puncanya tidak jelas tetapi, kesan negatif ekzema pada kualiti tidur (sebab tak selesa) boleh menjejaskan kesihatan. Rasa gatal-gatal yang kerap boleh menyumbang kepada risiko yang lebih besar iaitu gangguan kesihatan mental, seperti keresahan dan kemurungan.

 .

Rawatan

Nak petua?

Boleh sapukan madu pada ekzema. Boleh juga sapukan minyak zaitun. Boleh sapukan dengan jus lemon juga. Bubuh aloevera gel pun ok juga. Spray-kan dengan glycerin pun boleh.

Nutrijuice dan Cleansing Bar dari GreenAard juga boleh membantu kerana dalam Nutrijuice ada madu dan jus lemon. Sementara Cleansing Bar ada campuran aloevera, glycerin dan minyak zaitun. 

 .

Ruam panas (Heat rashes)

Ruam panas berwarna merah-kemerahan, biasanya muncul pada kawasan kulit yang terlindung dengan pakaian. Ruam ni mudah menjangkiti kanak-kanak dan orang dewasa dalam keadaan cuaca yang panas dan lembap. Tapi selalunya ruam panas ini muncul pada kulit bayi. Ruam ini terjadi apabila peluh terperangkap di bawah kulit. Saluran peluh menjadi tersumbat nak membuat kulit menjadi merah. Selalunya pedih. 

Pada orang dewasa ruam panas ni akan muncul pada kawasan kulit yang bergeser antara satu sama lain contohnya pada celah peha atau di bawah lengan. Ruam pada bayi pula cederung di kawasan leher, ketiak, lipatan kaki dan siku. Ruam panas tak merbahaya tapi kalau diiringi dengan demam, rasa sakit yang semakin teruk dan nanah mula keluar dari kawasan ruam, cepat-cepat ke klinik. Apetah lagi kalau korang dari kategori obese (lebih senang berpeluh), risiko untuk dapat heat-stroke adalah tinggi.

 .

Rawatan

Kalau nak rawat di rumah, senang je. Kisar timun sampai jadi puree, lepas tu tampal puree pada kawasan ruam. Kalau tiba masa nak mandikan, guna sabun yang ada campuran glycerin. Atau boleh ke farmasi, minta losyen Calamine atau Hydrocortisone 1%. Tapi pastikan Hydrocortisone 1% ni tak disapu di bahagian muka. Yang penting pakai pakaian yang longgar dan 'berangin'.

 .

Kayap

 .

Kayap adalah jangkitan pada saraf dan disebabkan oleh virus yang sama yang menyebabkan chicken pox. Siapa pernah kena chicken pox, ada potensi untuk dapat kayap juga. Sebab, virus chicken pox belum benar-benar hilang walaupun kita dah pulih dari chicken pox. Sesetengah virus masih kekal aktif di bahagian saraf, tapi ianya tak merbahaya. Atas sebab yang tak dapat dipastikan, virus ini boleh membiak semula. Selalunya selang beberapa tahun selepas kita pulih dari chicken pox. Virus ini akan bergerak sepanjang saraf pada kulit dan menyebabkan kayap. 

Selalunya, manusia dapat kayap sekali saja seumur hidup. Tapi ada juga yang dapat lebih dari sekali. Mungkin ada kaitan dengan sistem imun yang lemah. Walaupun tak ada penawar untuk kayap, rawatan segera boleh bantu mempercepatkan penyembuhan dan mengurangkan risiko komplikasi.

Penyakit kayap yang dibiarkan tanpa rawatan yang betul, lama-kelamaan akan membawa risiko strok atau serangan jantung.

 .

 Kurap

 .

Kalau dalam english, kurap ni dinamakan ringworm, tapi bukan disebabkan oleh cacing tapi kulat (fungus). Kurap boleh menjangkiti manusia dan juga haiwan. Kurap bermula dengan tompokan merah pada satu kawasan saja dan ia boleh merebak ke kawasan badan yang lain seperti kulit kepala, kawasan sekitar janggut, kaki dan pangkal peha. Fungus ni selalunya ada pada tanah. Jadi, kalau kita tersentuh dengan tanah yang ada fungus ini, ataupun tersentuh barangan yang ada fungus tersebut, maka kita akan dijangkiti kurap.

Sesiapa saja boleh dapat kurap. Dah kurap sangat senang berjangkit. Lebih-lebih lagi kanak-kanak (suka main pasir) atau mereka yang membela kucing. Dan jangkitan ini lebih mudah tersebar melalui perkongsian sikat rambut, berkongsi tempat tidur (berkongsi cadar), tuala, mainan, bekas makanan, mandi di swimming pool, etc. 

 .

Rawatan

Memandangkan kurap adalah jangkitan fungus, rawatan terbaik adalah dengan menggunakan krim yang ada Polysorbate dan Glycerin. 

 .

Jerawat

Kulit manusia terdiri dari liang-liang kecil yang boleh tersumbat oleh minyak, sel kulit mati dan bakteria. Apabila liang ini tersumbat, ia mengakibatkan jerawat. Satu atau 2 jerawat selalunya tidak akan menyebabkan masalah kulit yang ketara. Tetapi kalau jerawat ini tumbuh berulang kali di tempat yang sama, di situlah masalah bermula. Jerawat biasanya mula tumbuh semasa akil baligh. Jerawat tak bahaya, tapi boleh meninggalkan parut pada kulit. Jenis-jenis jerawat termasuklah whiteheads dan bintik hitam.

Jerawat ada kaitan dengan genetik. Rawatan jerawat pula bergantung pada seberapa teruk masalah tersebut. Bukan semua jerawat boleh dirawat dengan kaedah yang sama. Jerawat boleh dipengaruhi oleh kitaran haid, kebimbangan dan tekanan, iklim panas dan lembap, alat solek yang berasaskan minyak, rambut berminyak (yang berjuraian pada wajah) dan suka picit jerawat.

 .

Rawatan

Boleh basuh muka dengan jus lemon kalau mahu. Kalau tak jumpa lemon, boleh guna cuka epal. Ataupun buat masker campuran madu dan kulit kayu manis. Caranya ambil 2 sudu makan madu, campurkan dengan 1 sudu makan serbuk kayu manis. Tepekkan pada muka. Nak lagi senang, GreenAard ada Nutrijuice dan Cleansing Bar yang ada kesemua bahan-bahan ni. 

 .

 Sopak

Sopak terjadi bila kulit kemusnahan melanin (pigmen yang memberi warna pada kulit). Punca kemusnahan melanin ini tak diketahui. Kalau ada dalam sejarah keluarga yang menghidap sopak, risiko untuk korang dapat sopak juga lebih tinggi. Percaya atau tak, sopak boleh berlaku akibat dari berada dalam kedaaan tekanan yang amat sangat, contohnya semasa melahirkan anak, sunburn, dan pendedahan kepada bahan kimia. Sopak bukan disebabkan oleh jangkitan dan ia takkan berjangkit. 

 .

 Ketuat

Ketuat yang biasa tumbuh pada jari tangan dan kaki, tapi ada juga jenis ketuat yang tumbuh di bahagian badan yang lain. Bentuk ketuat adalah kasar dan bulat dan berwarna lebih gelap berbanding kulit sekitarnya. 

Satu lagi jenis ketuat adalah dari jenis yang tumbuh di tapak kaki, selalunya bahagian tumit (atau bahagian kulit keras). Tak seperti ketuat pada jari, ketuat pada tumit ini tumbuh di dalam kulit. Korang boleh tahu itu adalah ketuat kalau korang nampak ada bulatan berwarna gelap di bahagian bawah kulit. Ketuat jenis ini akan buatkan korang rasa sakit bila berjalan.

Korang perlu segera jumpa dokter kalau ketuat itu tumbuh di muka atau di bahagian alat sulit, ketuat mula mengeluarkan darah/nanah, ketuat menjadi sangat sakit, perubahan warna pada ketuat. Kalau korang ada kencing manis, dan dalam pada masa yang sama ketuat mula tumbuh, itu juga tanda-tanda bahaya. 

Ketuat yang tumbuh pada alat sulit lebih berbahaya dan ada potensi untuk mendapat kanser serviks.

 .

Rawatan

Boleh guna madu dan cuka epal juga. 

Diana Ishak
Read more

Kenapa dah guna macam-macam produk tapi jerawat tetap tak hilang?

 . 

Bila bercakap pasal jerawat, sebenarnya ia timbul bukan kerana SATU sebab tetapi BANYAK sebab atau faktor di luar kawalan manusia seperti :

1. Berapa kerap anda rawat muka (cuci, scrub, mask).

2. Skin care yang anda guna adekah sesuai dengan jenis kulit.

3. Berapa banyak kulit anda hasilkan sebum adalah dipengaruhi oleh keseimbangan hormon.

4. Genetik memainkan peranan yang besar. Jika sejarah keluarga ada masalah ini, besar kemungkinan anda akan dapat masalah jerawat yang sama.

5. Bakteria wujud dalam semua jenis kulit sebab ia adalah sebahagian daripada sistem penyelenggaraan semulajadi untuk sebum. Apabila folikel gugur, bakteria akan membiak dengan cepat, mewujudkan tindak balas kimia yang menyebabkan keradangan pada folikel dan kulit di sekitarnya. Sebab itulah kena rajin rawat muka.

6. Umur pun mainkan peranan. Ini ada kaitan dengan pembentukan hormon.

 .

Jadi, tak semua jerawat yang tumbuh di muka tu boleh dirawat dengan cara yang sama kerana ada banyak faktor.

 

Diana Ishak
Read more
28 results
Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart