KISAH PUAN S

 

Selalunya, kita sangkakan masalah kolesterol dan jantung hanya kena pada orang gemuk saja, atau mereka yang tak amalkan gaya hidup sihat.

Tapi Puan S baru berumur 33 tahun. Masih muda dan slim. Anak pertama belum masuk Darjah 1 pun. Dia jadi terkejut bila doktor sahkan kolesterolnya sangat tinggi - 9.8!. Sedangkan tahap kolesterol dalam badan manusia mestilah kurang dari 5.2.

Dia jadi terkejut sebab macamana boleh jadi macam tu sedangkan boleh dikatakan dia kerap cycling dan jogging. Well, walaupun bukan tiap-tiap hari, tapi dah jadi rutin setiap hujung minggu beriadah dengan suami. Dia sangka bila badan slim, maknanya sihat. Disebabkan rutin riadahnya memang tak pernah missed setiap minggu, jadi dia makan apa saja. Dengan alasan, dia rajin bersenam. Badan takkan gemuk. Kalau tak gemuk, maknanya takde penyakit.

Awal tahun ini, dia kerap sakit bahu, tengkuk dan kaki. Dia sangkakan itu kesan dari kuat cycling dan jogging, jadi dia tak ambil kisah sangat. Sapu minyak urut saja, dengan harapan lega. Memang lega, tapi untuk seketika. Sakit dan sengal di tempat yang sama datang berulang kali dengan kerap. Sehinggakan satu ketika dia rasa tak tahan sangat sakit di bahu dan berjumpa doktor dan pakar mendiagnosnya dengan kolesterol yang sangat tinggi dan ada potensi untuk dapat sakit jantung.

Kata pakar, sakit bajum tengkuk dan kaki adalah kerana kolesterol telah berkumpul dalam salur darah menyebabkan ia hampir tersumbat. Pengaliran darah yang tak lancar akibat pembentukan kolesterol telah buatkan kaki cepat kebas, tengkuk lenguh dan bahu sakit. Mujur juga arteri belum tersumbat sepenuhnya oleh kolesterol.

Masalah ini sebenarnya Puan S dah rasa sebelum tahun ini lagi tapi dia sangkakan itu hanya sakit dada biasa-biasa. Pernah buat ujian darah tinggi, dan dia disahkan ada tekanan darah tinggi tapi tak sampai ke tahap perlu ambil ubat lagi. Dia masih lagi ambil ringan akan tanda-tanda ini kerana ingatkan itu disebabkab stress di tempat kerja.

"Saya sejenis yang makan apa saja, tak ada pantang. Saya enjoy makan fast food. Ofis saya dekat dengan mall. Banyak fast food restaurant dan makanan yang sedap-sedap di sana. Saya tak tolak makan sebab saya tau saya rajin exercise", kata Puan S kepada kami.

"Doktor dah pernah warned saya untuk kawal makan, tapi saya tak ambil kisah sangat sebab cuma mild high blood saja. Jadi, saya teruskan gaya hidup macam biasa. Kadang-kadang dah nak tidur pun saya makan burger lagi".

Akhirnya, awal tahun dia dikejarkan ke hospital kerana sakit bahu yang teramat sangat dan doktor sahkan kolesterolnya dah terlalu tinggi. 

Kisah Puan S ini membuktikan, walaupun kita beriadah dengan rutin, tapi kalau tak kawal pemakanan, kolesterol tetap menimbun dalam badan. Bak kata Kevin Zahri, untuk sihat, hanya 30% senaman dan 70% diet. Apa-apa pun makanan juga kena dikawal. Jangan main sebat semua benda.

Puan S akhirnya berjaya mengurangkan kolesterol tanpa menngambil sebarang ubat-ubatan, hanya dengan diet yang sihat.

 

APA RESEPI PUAN S DI DAPUR?

Pada mulanya, setiap pagi dia akan makan 2 biji delima dan segelas air perahan lemon yang dicampur madu. Kemudian tengahari dia akan makan 2 biji epal (masih makan nasi, bukan tak makan lansung). Petang, sekali lagi minum air perahan lemon dan madu. Malam pula sebelum makan nasi dia akan makan 2 biji lagi delima dan sebiji epal. Hasilnya, kolesterol nampak penurunan. 

Tapi, letih pula nak perah jus dan makan berbiji-biji buah setiap hari, jadi dia cuba Nutrijuice. Nak cuba Nutrijuice ni pun ada ceritanya juga.

 

KENAPA BERANI CUBA-CUBA AMBIL NUTRIJUICE?

Puan S bukanlah someone yang into local health and beauty product. Bukan boikot tapi kurang percaya. Walaubagaimanapun, Puan S diperkenal kepada Founder GreenAard oleh bosnya. Bos Puan S dan Founder GreenAard sama-sama bekerja di makmal mikologi (kajian alga) sewaktu praktikal di SIRIM dulu. Atas kepercayaan terhadap kredibiliti dan background studies Founder GreenAard, Puan S mencuba Nutrijuice. 

Hanya dengan 2 botol, kolesterolnya turun dari 7.2 kepada 5.8. Lagi senang, tak perlu makan berbiji-biji buah dan perah lemon 2 kali sehari. Hanya ambil 2 susu saja setiap hari. Walaupun masih belum mencapai tahap normal lagi, tapi ternyata Nutrijuice berjaya turunkan kolesterol. Dan sekarang Puan S menyambungnya ke botol seterusnya.

 

APA YANG BUATKAN NUTRIJUICE MAMPU TURUNKAN KOLESTEROL?

✔️ lemon

✔️ epal

✔️ delima

✔️ madu

✔️ safron

✔️ bawang putih

✔️ kurma

✔️ habatussauda

Perasan tak 4 bahan dalam Nutrijuice adalah bahan yang sama yang Puan S gunakan setiap hari sebelum guna Nutrijuice? Bahan-bahan yang sama itulah juga menjadi ramuan dalam Nutrijuice, bersama-sama bahan-bahan yang lain. Semuanya 100% semulajadi dan organik. Tiada bahan kimia.

Memang tak masuk akal bagaimana bahan semulajadi apetah lagi produk lokal boleh turunkan kolesterol. Tapi bukan kami seorang saja yang masih 'terkejut' dengan kemampuan Nutrijuice  yang menlangkaui expectation tapi doktor pun terkejut.

 

 

 

ANDA ADA TANDA-TANDA INI? CUBA CHECK KOLESTROL 

1. 

 

 

 

 

 

 

 

 

Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart